NEW YORK – Het Amerikaanse ministerie van Transport moet voorbereidingen treffen om KLM in de zomer van 2024 te weren van New York JFK Airport. Die oproep doet prijsvechter jetBlue, dat naar eigen zeggen ‘vrijwel zeker’ volgend jaar geen start- en landingsrechten krijgt op Schiphol. Begin november de Nederlandse slotbeheerder bekend wie er hoe vaak op Schiphol mag neerstrijken.
JetBlue begon de afgelopen maanden met twee lijndiensten naar Schiphol, vanaf New York en Boston. Als nieuwkomer op Schiphol staat het bedrijf achteraan in de rij bij het uitdelen van toekomstige landingsrechten. Bij voldoende beschikbare slots is dat geen probleem, maar doordat het kabinet aanstuurt op een afname van het aantal vluchten op Schiphol vanaf 2024, dreigt jetBlue buiten de boot te vallen.
Onder de ‘experimenteerregeling’ mogen volgens de huidige plannen komend jaar 460.000 vliegbewegingen op Schiphol plaatsvinden. Het huidige plafond ligt op 500.000. In 2025 moet het aantal verder omlaag naar 440.000 per jaar.
Volgens jetBlue is het niet toekennen van slots in strijd met het zogenoemde Open Skies-verdrag tussen de VS en de EU. Daarin is afgesproken dat luchtvaartmaatschappijen een vrije toegang hebben tot elkaars markten. JetBlue heeft er naar eigen zeggen geen vertrouwen in dat bilaterale overleggen tussen de VS en Nederland op tijd voor een oplossing zorgt. De onderneming is voorstander van tegenmaatregelen, mocht inderdaad blijken dat in de zomerdienstregeling geen plek is voor jetBlue op Schiphol. In dat geval zou KLM volgens de prijsvechter in de zomerdienstregeling zijn slots op New York JFK moeten inleveren. “Als het de Nederlandse regering wordt toegestaan om ons uit Amsterdam te verdrijven zonder proportionele tegenmaatregelen van het transportministerie, kunnen andere regeringen besluiten dit voorbeeld te volgen en Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen eenzijdig markttoegang te ontzeggen”, meent jetBlue, opnieuw verwijzend naar de gemaakte afspraken tussen de VS en de EU.