Nieuws
Boeing is partnering with NASA and United Airlines for in-flight testing to measure how sustainable aviation fuel (SAF) affects contrails and non-carbon emissions, in addition to reducing the fuel’s life cycle climate impact. Shown here, Boeing’s second ecoDemonstrator Explorer, a 737-10 destined for United Airlines with LEAP-1B engines, will fly with 100% SAF and conventional jet fuel in separate tanks and alternate fuels during testing. (Image: Boeing)

EVERETT – Boeing gaat samen met NASA en United Airlines tijdens testvluchten onder meer meten welke invloed duurzaam gewonnen vliegtuigbrandstof (Sustainable Avition Fuel-SAF) heeft op de vorming van contrails en niet-koolstofemissies.

Boeing’s tweede ecoDemonstrator Explorer, een 737MAX 10 bestemd voor United Airlines, zal tijdens deze tests met 100% SAF en conventionele vliegtuigbrandstof in aparte tanks en alternatieve brandstoffen vliegen.

NASA’s DC-8 Airborne Science Lab zal daarbij achter de MAX 10 gaan vliegen en zowel de emissies meten die worden geproduceerd door elk type brandstof als de hoeveelheid contrail-ijsdeeltjes. NASA-satellieten zullen daarbij de beelden vastleggen van contrailvorming.

De onderzoekers willen beterj leren begrijpen hoe geavanceerde brandstoffen, motorbranderontwerpen en andere technologieën de opwarming van de atmosfeer kunnen verminderen. Daarbij zal onder meer worden gekeken hoe SAF de kenmerken van contrails beïnvloedt, de aanhoudende condensatiesporen die ontstaan ​​wanneer vliegtuigen door koude, vochtige lucht vliegen.

Hoewel de volledige impact ervan nog niet duidelijk is, heeft enig onderzoek gesuggereerd dat bepaalde contrails warmte in de atmosfeer kunnen vasthouden. Het project is de nieuwste fase in een meerjarig partnerschap tussen Boeing en NASA om te analyseren hoe SAF de uitstoot kan verminderen en andere milieuvoordelen mogelijk kan maken.

Vergeleken met conventionele vliegtuigbrandstof kan SAF – gemaakt van een reeks duurzaam geproduceerde grondstoffen – de uitstoot met wel 85% verminderen gedurende de levenscyclus van de brandstof en biedt het het grootste potentieel om de CO2-uitstoot in de luchtvaart de komende dertig jaar te verminderen. SAF produceert ook minder roet, wat de luchtkwaliteit nabij luchthavens kan verbeteren.

De in Amerika geproduceerde SAF voor de tests wordt geleverd door World Energy.

In air-to-air testing, NASA’s DC-8 Airborne Science Lab will fly behind the Boeing ecoDemonstrator Explorer to measure emissions and contrail ice particles. (Image: NASA)