Nieuws

GUERNSEY – De op Guernsey gevestigde investeringsmaatschappij Doric Nimrod Air Two Limited gaat na het aflopen van twee twaalfjarige leasecontracten twee Airbus A380-861’s verkopen aan Emirates.

Het bedrijf kocht vanaf oktober 2011 zeven Airbus A380-861 vliegtuigen die elk voor een periode van twaalf jaar werden verhuurd aan Emirates, de nationale luchtvaartmaatschappij, eigendom van The Investment Corporation of Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten.

De eerste twee door het bedrijf gekochte vliegtuigen hadden het serienummer MSN 077 (E6-EDP) van de fabrikant oktober 2011 en MSN 090 (A6-EDT) in december 2011

Doric en Emirates hebben nu overeenstemming bereikt over de respectievelijke einddata van de huurovereenkomsten, momenteel naar verwachting 14 oktober 2023 en 2 december 2023 respectievelijk. Aan het einde hiervan zullen beide A380s door Emirates worden overgenomen voor een stuksprijs van 35 miljoen Dollar.

Na de verkoop zal Doric eigenaar blijven van vijf Airbus A380-vliegtuigen waarvan de leaseovereenkomsten met Emirates is afgesloten lopen af tussen 1 oktober 2024 en 30 november 2024.

De respectievelijke operationele leases met betrekking tot deze vliegtuigen zullen naar verwachting tot hun vervaldatum blijven voortbestaan zoals overeengekomen tussen de partijen.

Begin 2023 nam Emirates ook voor 30,5 miljoen Dollar een 14,5 jaar oude A380 over van Doric Nimrod Air One dat veertien A380s in lease had ondergebracht bij Emirates en drie bij All Nippon Airways.

Van de 119 A380’s in de vloot van Emirates zijn er zestig van de luchtvaartmaatschappij zelf terwijl er 59 worden gehuurd. Emirates wil naar eigen zeggen tot 2040 met de A380 blijven vliegen.

De nieuwprijs van een in 2018 geproduceerde Airbus was 445.6 miljoen dollar.

1 reactie op “Emirates neemt ‘eigen’ A380-861’s spotgoedkoop over

  1. Anton S. schreef:

    Die koopsommen van resp. Mln 35 en 30,5 dollar lijken laag in vergelijking met de nieuwprijs in 2018 maar deze toestellen zijn van 2011 en 2009 en toen zal die nieuwprijs beslist 20% lager zijn geweest.
    Bovendien is het de vraag wat Doric Nimrod voor de toestellen heeft betaald. Als zij 10% korting kregen, dan betaalden zij dus Mln. 312 dollar voor de toestellen.

    Tel bij die resp. Mln 35 en 30,5 dollar bezien de kosten van de stellig binnenkort op deze toestellen uit te voeren z.g. D-check. Kijkend met een schuin oog naar zulke kosten bij een B 747 zouden ze voor een A380 zomaar op Mln 9 dollar kunnen liggen. Dan koopt Emirates dus zeg 12 jaar oude toestellen voor Mln. 44 dollar, die dan zo’n zes jaar mee kunnen tot hun volgende D-check.

    Daarbij spelen nog twee zaken:
    – het brandstofverbruik per reizigers kilometer bedraag 3,27 liter per 100 km per stoel,
    een A350 900 uit 2013 verbruikt 2,39 liter per 100 km per stoel.
    – De A380 is lawaaiiger dan modernere toestellen wat leidt tot hogere landingsgeld kosten.

    Natuurlijk zullen ze met exacte cijfers bij Emirates al dit soort afwegingen wel gemaakt hebben, maar ’t is zeker niet zo, dat zulke toestellen nu echt een “koopje” zijn.
    En voordeel is wel, dat er inmiddels een ruim aanbod is van spare parts voor dit toesteltype.