![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/03/Emirates_A380_new-230x133.jpg)
AMSTERDAM – Nog niet zo lang geleden leek de rol van de Airbus A380 uitgespeeld, maar na de coronapandemie keert de superjumbo steeds vaker terug op het internationale toneel. Emirates, de dragende kracht achter de dubbeldekker, zegt nu zelfs ‘de rode loper uit te rollen’ voor ervaren gezagvoerder die de A380 moeten bemensen.
De luchtvaartmaatschappij uit de Verenigde Arabische Emiraten blijft haar widebody-vloot uitbreiden omdat het naar eigen zeggen te maken heeft met ‘een uitzonderlijke vraag over het hele netwerk’. De capaciteit van de grote A380 is daarom hard nodig op de drukkere routes.
Emirates meldt op zoek te zijn naar ‘doorgewinterde gezagvoerders’ voor het ‘Direct Entry Captains-programma’. Dat programma is bedoeld voor technisch onderlegde gezagvoerders met minimaal drieduizend uur recente ervaring op A330’s, A340’s, A350’s en A380’s. In het logboek van de geïnteresseerden moeten minimaal zevenduizend uren op meermotorige toestellen staan. Overigens kunnen ook minder ervaren piloten solliciteren voor de functie van first officer.
Het pilotenkorps van Emirates telt 4.200 vliegers, waaronder 161 Nederlanders. Van de 4.200 piloten zijn er 1.515 op de A380 actief. Emirates heeft ruim honderd A380’s in operationele dienst.
@Frans,
Productie van een neo-versie heeft wel degelijk bij Airbus op de rol gestaan.
Emirates vroeg er zelfs nadrukkelijk om, maar dan wel een versie die een stuk energiezuiniger moest zijn.
Airbus zag echter te weinig mogelijkheden het toestel lichter te maken en motorenfabrikanten konden toen ook nog niet typisch zuiniger motoren in die grootte leveren. Toen was dus zeg een viertal jaren voordat uiteindelijk de productie stop werd afgekondigd.
Daar is het toen dus bij gebleven.
Inmiddels heeft RR wel zulke motoren en zou je bestaande A380’s kunnen hermotoriseren. Echter om dit nog rendabel te kunnen doen hebben de airframes al teveel cycli gehad / zijn ze in jaren te oud geworden.
Misschien is de A380 net als toen de B 757 wel te vroeg uit productie genomen en heeft Airbus niet de moeite genomen om een neo variant uit te brengen. De A380 blijft een bijzonder vliegtuig met ook Nederlandse inbreng zoals GLARE.