Nieuws


STUTTGART – Het Duitse bedrijf H2Fly werkt aan een nieuwe familie van brandstofcel systemen die kunnen werken op hoogtes tot FL 270 (8.230 m). Volgens H2Fly zullen de nieuwe voortstuwing systemen een aanzienlijke prestatieverbetering betekenen in vergelijking met demonstratie vliegtuigen met waterstof brandstofcellen waarmee tot nu toe is gevlogen.

Dit betekent volgens het Duitse bedrijf zei dat hun H175-technologie schaalbaar zal zijn voor een verscheidenheid aan waterstof elektrische vliegtuigen in de 1-MW-klasse en met plaats voor 20 tot 80 passagiers.

H2Fly werkt al samen met Deutsche Aircraft aan een brandstofcel systeem met een grotere capaciteit voor de door de fabrikant geplande D328eco als onderdeel van het “328 H2-FC”-project fat gefinancierd door het Duitse ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

H2Fly in de toekomst gaan fungeren als integrator voor aandrijflijnen, waaronder brandstofcellen, opslag- en koelsystemen en een elektromotor. Op enig moment is het van plan een strategische partner te selecteren om de motoren te leveren. Op de langere termijn wil het bedrijf de voortstuwingssystemen opschalen om de 2MW-vereisten te ondersteunen.

Het bedrijf streeft ernaar later dit jaar zijn eerste vluchtdemonstraties te houden met zijn eigen testbed, terwijl het werkt aan de voorbereiding van het nieuwe voortstuwingssysteem voor commerciële dienst in 2027. De geplande vliegproeven zullen gebruik maken van het HY4-demonstratievliegtuig van H2Fly, dat het bedrijf al heeft gebruikt om eerdere systemen te evalueren. Het heeft een potentieel maximaal bereik van 1.500 km en kan vliegen op hoogtes tot FL270. Vorig jaar vestigde de HY4 al een wereldhoogterecord voor een waterstofaangedreven passagiersvliegtuig door naar een hoogte van 2.204 m te klimmen.