![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/06/Cassio-330-Avidyne-230x176.webp)
PARIJS – De Franse startup VoltAero gaat de nieuwe Cassio 330 uitrusten met een Avidyne avionica suite met Quantum 14-inch beeldschermen die zijn geconfigureerd in een dubbele PFD/MFD (Primary Flight Display/Multi-function Display).
VoltAero toonde kort voor het begin van de Paris Air Show 2023 het eerste prototype van de parallel hybride aangedreven Cassio 330 die al voor eind 2023 voor het moet eerst vliegen.
Prototype 01 zal worden gebruikt om de algehele configuratie en aerodynamica van VoltAero’s geheel nieuwe ontwerp voor Cassio te valideren. Het toestel zal worden aangedreven een 150 kW (204 pk) sterke viercilinder Kawasaki Ninja ZX-10R motor die met biobrandstof zal worden gevoed.
In het tweede kwartaal van 2024 moet een tweede prototype vliegen. Dat vliegtuig zal worden gebruikt voor het luchtwaardigheidscertificeringsprogramma en zal worden uitgerust met VoltAero’s volledige hybride voortstuwingseenheid – bestaande uit de viercilinder Kawasaki motor (met een piekvermogen van 165 kW/225 pk) en een Safran ENGINeUS elektromotor (met een piekvermogen van 180 kW/245 pk). Het Franse Akira Technologies zal hier zorg dragen voor de integratie van deze hybride-elektrische aandrijfunit.
Tevens zal in prototype 02 een Avidyne glass cockpit worden ingebouwd met twee Quantum PFD/MFD (Primary Flight Display/Multifunction Display) beeldschermen met een diameter van elk 14″.
De Cassio 330 moet na een startaanloop van minder dan 550 m een vliegbereik krijgen van 800 nm (ruim 1.280 km) bij een kruissnelheid van 200 kts (370 km/h) en een endurance van 3,5 uur (op termijn uitbreidbaar naar vijf). Gemikt wordt daarbij op acht dagelijks ‘rotaties’ (waarbij tot tien uur zal worden gevlogen).
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/06/Cassio-330.jpg)