Nieuws

PARIJS – De Franse vliegtuigfabrikant Elixir Aircraft heeft tijden de Paris AInternational Air Show 2023 een 122 pk sterke Turbotech TP-R90 turbine aangedreven variant getoond van de tweepersoons Elixir. Het toestel wordt naar voren geschoven als demonstrator die binnenkort op biobrandstof (SAF) zal gaan vliegen.

Elixir Aircraft werkte al aan toekomstige vliegtuigvarianten, met name toestellen met koolstofarme voortstuwing. Het bedrijf is lid van een CORAC-programma waarbinnen ook wordt deelgenomen door Vom, Safran, Air Liquide en Turbotech. Naast de Turbotech variant zal ook een waterstofvariant worden ontwikkeld.

Kort voor beursbegin kende Franse president Emmanuel Macron een subsidie ​​van € 13 miljoen toe aan Elixir Aircraft. De subsidie maakt deel uit van ondersteuningspakket van ongeveer veertig miljoen euro, bedoeld om zowel de industrialisatie van Elixir Aircraft te ondersteunen, als onderzoek te doen op het gebied van biobrandstof (SAF) en waterstofprojecten.

Concreet stelt deze overheidsfinanciering de fabrikant in staat om op de luchthaven van La Rochelle een gloednieuw productie onderkomen van 10.000 m² te realiseren. Deze zal uiteindelijk zo’n duizend mensen tewerkstellen in een hoogtechnologische productieomgeving. De faciliteit zal worden uitgerust met onder meer autoclaven, digitale snijmachines en apparatuur voor het plaatsen van laservezels.

Dankzij de OneShot carbon aerostructure technologie biedt Elixir Aircraft momenteel een gecertificeerd trainingsvliegtuig dat de CO2-uitstoot naar eigen zeggen al met 70% kan verminderen vergeleken met oudere op loodhoudende Avgas lopende vliegtuigmotoren. Wordt met SAF gevlogen dan neemt de uitstoot met 90% af en met bijna 100% binnen enkele decennia, dankzij waterstof.

Bij Elixi zijn momenteel 70 vliegtuigen vast besteld. Daarnaast zijn intentieverklaringen getekend en pre-orders geplaatst voor ruim 140 vliegtuigen voor Europese en Amerikaanse klanten.