![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/06/estol-goldfinch-2a-230x128.jpg)
MANASSAS – Electra.aero is begonnen met testvluchten met de tweepersoons technologiedemonstrator die het gebruikt om zijn hybride elektrische STOL-vliegtuig met negen passagiers te ontwikkelen.
Maandag (20 november) maakte het bedrijf bekend dat de EL-2 Goldfinch op 11 november voor het eerst een volledig elektrische vlucht uitvoerde. Op 19 november werd tijdens een tweede, 23 minuten durende vlucht hybride elektrische energie gebruikt. Daarbij werd een hoogte van 900 m bereikt en een afstand van ongeveer 48 km overbrugd. De EL-2 Goldfinch is ongeveer zo groot als een Cessna 172 en ongeveer tachtig procent van de schaal van het prototype.
Electra selecteert nu een leverancier voor de turbogenerator en een andere voor fly-by-wire-besturing. Het bedrijf wil in 2025 met een prototype op ware grootte vliegen terwijl het in 2028 op weg moet zijn naar FAA Part 23-typecertificering. Het prototype zal even groot zijn als het productievliegtuig, hoewel niet volledig conform.
Electra Aero zegt dat zijn model tot negen passagiers of 1.130 kg vracht kan vervoeren in sectoren tot ongeveer 400 nm (740 km). Met zijn korte start- en landingsprestaties, zal het in staat zijn om te opereren vanaf banen met een lengte van niet meer dan 300 ft (91 m).
Volgens de Amerikaanse start-up zijn momenteel bijna duizend eSTOLS besteld door regionale luchtvaartmaatschappijen, aanbieders van stedelijke luchtmobiliteit, chartergroepen, helikopteroperators en medische noodhulpverleners in de VS, Latijns-Amerika, Europa, Zuidoost-Azië en Australië.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/11/estol-goldfinch-2-1024x576.jpg)