Nieuws
Impressie van de A-29N. Beeld: Embraer

DEN HAAG – Nederland is nog steeds op zoek naar een vliegtuig dat past bij de zogenoemde ‘initiële vliegeropleidingscapaciteit’. Dat laat de luchtmacht vrijdag (2 juni) aan Piloot en Vliegtuig weten. Een topman van Embraer zei deze week dat onder meer Nederland belangstelling heeft voor de A-29N Super Tucano, een toestel uit een zwaardere categorie dan basistrainers.

Embraer lanceerde in april de A-29N, waarbij de ‘N’ naar ‘NAVO’ verwijst. De Braziliaanse vliegtuigfabrikant wil met het aangepaste model inspelen op specifieke eisen en wensen van NAVO-landen. In een interview met Flight Global zei topman Bosco da Costa Junior van Embraer Defence & Security deze week dat de belangstelling in Europa uit Nederland, Portugal en Oostenrijk komt.

Nederland opent naar verwachting op korte termijn een internationale tender voor partijen die een opvolger voor de huidige Pilatus PC-7 kunnen leveren. Die verouderde trainingsvliegtuigen moeten in principe begin 2027 worden vervangen. In een reactie aan Piloot en Vliegtuig laat de luchtmacht weten dat het vervangingsproject ongewijzigd is en dat Nederland dus zoekt naar een vliegtuig voor de initiële vliegeropleiding. “We gaan in dit stadium nog niet in op welke fabrikant meer kans maakt dan een ander, maar het staat Embraer natuurlijk vrij om op dit project in te spelen”, aldus luchtmachtwoordvoerder Tom van Hout.

Nederland hoopt voor het einde van 2024 een knoop te kunnen doorhakken over de vervanging van de huidige vloot, die uit dertien toestellen bestaat. Defensie is van plan acht tot tien nieuwe vliegtuigen en twee simulators aan te schaffen. Door de nieuwe vliegtuigen intensief in te zetten en piloten in opleiding meer digitale vlieguren te laten maken, is een-op-een vervanging van de PC-7’s volgens Defensie niet nodig.

De Embraer A-29 Super Tucano kan binnen de vliegersopleiding worden ingezet als een toestel voor gevorderden. Het is daarnaast geschikt voor lichte aanvalstaken. Embraer en Nederland sloten vorig jaar al wel een akkoord in hoofdlijnen voor de levering van vijf C-390-transporttoestellen. Die moeten de huidige C-130 Hercules-vliegtuigen vervangen.

Lees in de vandaag verschenen juni-editie van Piloot en Vliegtuig meer over de Embraer A-29N.

4 reacties op “‘Plannen voor opvolging PC-7 niet gewijzigd’

  1. Erik schreef:

    “The Royal Netherlands Air Force’s Pilots will train in Italy on Finmeccanica – Alenia Aermacchi’s M-346 trainers in service with the Italian Air Force.”

    Dit komt naast of in de plaats van de voortgezette vliegopleiding op Shepard AFB, TX. De volgende stap is dan de 308 Fighter Squadron op Luke AFB.

    De PC-7s worden gebruikt voor de Elementaire Militaire Vlieger Opleiding. Dit is een soort van selectiemiddel.

    De vlievtuigen zijn ook niet vergelijkbaar

  2. Joop Koning schreef:

    Als ze de Apache vloot maar niet verder uitkleden.

  3. Het is bijna logisch als je zowel de C-390 als de A-29N in huis hebt en de extra mogelijkheid om lichte aanvalstaken te laten uitvoeren, ontlast ook deels de gevechts opties van de F 35 A bij de luchtmacht die je voor “zwaardere” missies kan laten inzetten.