![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2016/02/Cargolux_b747-8_onder_landingsgestel_gear-230x115.jpg)
LUXEMBURG – Een Boeing 747-400 van vrachtmaatschappij CargoLux heeft zondag (14 mei) bij een voorzorgslanding in Luxemburg een deel van het landingsgestel verloren. Op videobeelden is te zien hoe een ‘trosje wielen’ stuiterend achterblijft nadat de vrachtjumbo is geland.
Het toestel was opgestegen voor een vlucht naar Chicago, maar keerde terug vanwege een technisch mankement. Omdat het te zwaar was om te landen, werd eerst brandstof gedumpt.
Bij de landing verloor de Boeing 747 een deel van het rechter hoofdlandingsgestel.
@ Sabine,
Waar het precies geloosd werd, althans waar en op welke hoogte het toestel heeft gevlogen, is precies op FR terug te zien. Het grootste deel van de vlucht werd op 3.048 meter hoogte gevlogen. In ieder geval, als niet de kerosine al “verdampt” is, zal deze over een veel groter dan het vlieggebied zelf verspreid raken.
Je mag er overigens vanuit gaan, dat naar effecten van dit soort veiligheidslozingen al jarenlang uitgebreid onderzoek is gedaan, op grond waarvan ze, zij het in de elke keer te maken veiligheidsafweging, toegestaan worden.
Wat betreft die veiligheidsafweging speelt dus wel de vraag:
moest gegeven dit mankement het toestel eigenlijk wel zo urgent snel terug aan de grond, of had het die kerosine in een hold pattern vliegend deels kunnen opbranden?
Fijn dat iedereen in leven is gebleven. Waar is de kerosine geloosd? Waar is dat neergekomen? Wat doet dit met mensen, dieren en natuur die dit over zich heen krijgen?
Luxemburg, Ardennen. Bronwatergebied. Natuurgebied…
Krijgen die bewoners dan over 10 jaar kanker?