![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/04/Project-Fresson-230x173.png)
en
CRANFIELD – Cranfield Aerospace Solutions (CAeS) heeft elektromotor producent Evolito geselecteerd in het kader van het Fresson brandstofcel aandrijfsysteem. De bij Evolito gebouwde 240 kW (326 pk) sterke lichtgewicht D1500 radiale flux motoren zullen worden geintegreerd in de motorgrondels van een BN-2 Islander testvliegtuig.
Binnen het Britse Project Fresson zal in eerste instantie een Britten-Norman BN-2 Islander zal worden omgebouwd tot hybride-elektrisch aangedreven vliegtuig. Tijdens dit naar de Schotse luchtvaartpionier Ted Fresson vernoemde project zouden beide 265 pk sterke Lycoming O-540-E4C zuigermotoren in eerste instantie vervangen worden accu gevoede elektromotoren.
Van dat concept is CaeS afgestapt, In plaats daarvan zal nu gebruik worden gemaakt van brandstofcel technologie waarbij de waterstof in gasvorm in de tanks onder de vleugels meegenomen zal worden. Gemikt wordt op een vliegbereik van 100-135nm (200-250km) . Er wordt binnen het project samengewerkt met onder meer easyJet Britten-Norman, de Cranfield University en CaeS die voor de Islander een aanvullend typecertificaat wil aanvragen.
Er hebben inmiddels verschillende luchtvaart- en leasemaatschappijen aangeklopt bij CaeS.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/04/MMATL-11461-D1500-2x3-2-768x614-1.webp)
Strikt genomen is in het hele elektrificatie traject de elektromotor niet de moeilijkste factor, al is goede koeling wel een issue en is geopolitiek gezien het kunnen beschikken over neodymium voor de permanente magneten in zo’n motor een kwetsbaarheid.
Grootste uitdaging blijft het meenemen van elektrische energie.
In de CaeS oplossing wordt gekozen voor waterstof en een fuel cell om daaruit elektriciteit te maken.
Twee zaken vallen in de berichtgeving in het artikel op, dat:
– niets gezegd wordt over het voor peak/down shaving benodigde batterijpakket en
– de verhoudingsgewijs toch zeer beperkte gespecificeerde actieradius van maar max. 250 km.
Met ook het 23% grotere motorvermogen zou je mogen verwachten, dat er wel waterstof voor een grotere afstand meegenomen kan worden.
Benieuwd of iemand hier helderheid over kan verschaffen?