Nieuws

KEMBLE – ZeroAvia heeft een samenwerkingsovereenkomst ondertekend met Shell, Rotterdam The Hague Airport en Rotterdam The Hague Innovation Airport.

De vier partijen zullen tegen eind 2024 een operationeel concept ontwikkelen voor waterstof op luchthavens en demonstratievluchten naar Europese bestemmingen, en zich voorbereiden op commerciële passagiersvluchten tegen 2025.

Uiteindelijk is het project gericht op het ondersteunen van vliegtuigoperaties die gasvormige waterstof gebruiken om ZeroAvia’s waterstofelektrische, emissievrije ZA600-motoren van brandstof te voorzien.

Voor deze specifieke demonstratievluchten streven de partijen ernaar routes tot stand te brengen naar luchthavens in Europa binnen een straal van 250 nm (463 km) rond Rotterdam.

ZeroAvia voerde op 19 januari 2023 een eerste ‘waterstof vlucht’ uit met een aangepaste Dornier Do-228.

2 reacties op “Over twee jaar elektrisch vliegen vanaf Rotterdam

  1. Als er emissievrij en geluidsarm vanaf Rotterdam airport gevlogen kan worden, en nog strengere eisen komen aan bestaande vliegtuigen, is er nog een bestaansrecht voor deze airport. Sluiting omdat Schiphol “zo dichtbij ligt” is geen argument voor opdoeken van Rotterdam.
    Het vliegbereik is nog maar 463 km en als de ontwikkelingen voortgaan kan men straks wellicht naar de Middellandse Zee non-stop vliegen, dat geeft hoop voor de toekomst voor een schoner en stiller milieu.

  2. Anton S. schreef:

    Tja, mooi initiatief!
    Waarom wordt die waterstof niet in vloeibare vorm meegenomen?
    En is er nu al in voldoende mate emissievrij geproduceerde waterstof beschikbaar ? ? ?