![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/03/KC-130J-Luftwaffe-Twee-230x153.jpg)
MARIETTA – Lockheed Martin heeft dezer dagen de tweede van drie voor de Duitse Luftwaffe bestemde KC-130J tankvliegtuigen afgeleverd. Het toestel (de 55+06) is inmiddels overgevlogen naar het Frans-Duitse transport- en tankersquadron Rhein / Rhin in Évreux
Het Duitse ministerie van defensie kreeg in mei 2018 groen licht van de exportcommissie van de Amerikaanse senaat voor de aankoop van zes Super Hercules transport- en tanker vliegtuigen. Het exportverzoek was een gevolg van (te) late leveringen van Airbus Defence & Space A400M transportvliegtuigen, waardoor bij de Duitse luchtmacht een tekort aan transportcapaciteit dreigde te ontstaan.
In het verlengde daarvan wilde de Luftwaffe in oktober 2016 drie C-130J-30 transportvliegtuigen en drie KC-130J tankvliegtuigen bestellen. Ook de Franse luchtmacht ging vanwege de late leveringen van de A400M over op de aankoop van Amerikaanse transportvliegtuigen.
Beide landen richtten vervolgens op de Franse luchtmachtbasis het Duits-Franse C-130J-30 transport- en tankersquadron Rhein / Rhin op. Hier arriveerde de eerste Duitse C-130J-30 (55+01) in maart 2022, gevolgd door een tweede (de 55+02) in juni en een derde (de 55+03) in augustus van dat jaar.
Het eerste KC-130J tankvliegtuig (de 55+05) arriveerde op 28 februari 2024 in Évreux. Als alles volgens plan verloopt, wordt eind 2024 ook het derde tankvliegtuig geleverd.
Foto’s: Bundeswehr AIN
Onder de tweede voor de Luftwaffe bestemde KC-130J vloog begin medio september 2023 voor het eerst.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/07/KC-130J-Luftwaffe-1-1024x525.jpg)
Foto’s onder: De eerste voor de Luftwaffe bestemde KC-130J vloog begin juli 2023 voor het eerst.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/07/KC-130J-Luftwaffe-1024x580.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/01/2-1024x683.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/01/1-1024x683.jpg)
’t Zou voor dit medium journalistiek interessant zijn à la allerlei consumenten productvergelijkingen ook eens zo’n survey op te zetten voor dit formaat transporttoestellen.
Waarschijnlijk wordt dan duidelijk waarom het ene land voor toestel Xen het andere land voor toestel Y kiest, of misschien ligt het juist allemaal niet zo scherp.
Die uitkomst zou dan vooral de onderbouwing zijn, in ons gezamenlijke Europa wat te gaan doen aan een versnipperde inkoopbeleid!
In zijn transport capaciteit is Europa wel steeds meer versnipperd geworden, de een vliegt met een Hercules, de ander met de A400 en weer een ander met de Embraer (K)C390. Nederland Hercules exit, Duitsland en Frankrijk in.