Nieuws

TORRANCE- Naar nu bekend is geworden is op 12 november 2022 Frank Robinson overleden. De oprichter van de Robinson Helicopter Company stierf op 92 jarige leeftijd vredig in zijn huis in Rolling Hills, Californië.

Frank Robinson, een van de meest herkenbare namen in de helikopterindustrie, was een pionier, een man die niet werd gedreven door beloningen of onderscheidingen, maar door een visie die de industrie opnieuw definieerde en de algemene luchtvaart voor altijd veranderde.

Robinson zal worden herinnerd voor het ontwerp en de fabricage van de R22-, R44- en R66- lhelikopters. Bekend om hun eenvoud en betrouwbaarheid, hebben de populaire helikopters een duidelijk profiel en kunnen ze gemakkelijk en vaak over de hele wereld worden gezien.

Robinsons fascinatie voor helikopters begon in 1939, op negenjarige leeftijd, toen hij in de Seattle Post-Intelligencer een foto zag van Igor Sikorsky die in zijn VS-300-helikopter zweefde, een beeld dat Robinson boeide en de koers zette voor zijn levenswerk. Hij behaalde een BSME-diploma aan de Universiteit van Washington en ging later naar de afgestudeerde luchtvaarttechnische school van de Wichita State University.

Zijn carrière begon eind jaren ’50 bij Cessna en ging door tot in de jaren ’60 en werkte voor veel toonaangevende luchtvaartbedrijven, waaronder Bell en Hughes. In 1973, op drieënveertigjarige leeftijd, omdat hij geen van zijn werkgevers kon interesseren voor het idee voor een eenvoudige, persoonlijke helikopter, nam hij ontslag bij Hughes en richtte hij Robinson Helicopter Company op in zijn huis in Palos Verdes, Californië.

Zes jaar later kreeg Robinson de FAA-certificering voor zijn tweezits R22-helikopter met zuigermotor. Het onbekende helikopterbedrijf leverde zijn eerste productie R22 af in oktober 1979. In 1989 had de R22 voet aan de grond gekregen in de algemene luchtvaart, waardoor een voorheen onaangeboorde markt voor particulier helikopterbezit werd geopend.

In de vroege jaren 90, toen hij het potentieel voor een lichte middelgrote helikopter besefte, introduceerde Robinson de R44 met vier plaatsen en zuigermotoren. De bestellingen voor de R44 stapelden zich snel op en het bedrijf werd een erkende speler in de luchtvaartindustrie.

In 2010 breidde Robinson zijn lijn opnieuw uit met de door een turbine aangedreven R66 met vijf plaatsen. Robinsons meedogenloze vastberadenheid leverde hem het respect op van zowel collega’s als concurrenten.

Robinson ging in 2010 op 80-jarige leeftijd met pensioen.