Nieuws
Illustratie: ZeroAvia.

PAYERNE – Het Zwitserse Jekta heeft ZeroAvia geselecteerd als leverancier voor de aandrijving van de amfibische PHA-ZE 100. Verwacht wordt dat het hybride-elektrische systeem tot 20.000 cycli meegaat.

Kort voor de aankondiging van de overeenkomst met ZeroAvia werd nog een order geplaatst door Seaplane Asia uit Hongkong, dat vanaf 2030 met veertien PHA-ZE 100’s wil gaan vliegen.
Eerder deze maand bestelde Maritime Energy Heli Air Services (MEHAIR) uit India er vijftig. De Indiase operator wil vanaf 2029 over de vliegboten beschikken voor inzet naar afgelegen gebieden. Daarvoor worden momenteel Cessna C208 Caravans ingezet.

Jekta presenteerde de PHA-ZE 100, voluit Passenger Hydro Aircraft Zero Emission 100, in november 2022. Het toestel bevindt zich in de ontwerpfase, met een prototype gepland voor een eerste vlucht in 2026 en een marktintroductie in 2030. Het ontwerp ging aanvankelijk uit van een volledig elektrisch 19-persoons ‘forenzen watervliegtuig’ dat op een enkele acculading een uur zou kunnen vliegen (met een reserve van dertig minuten). Met de waterstofaandrijflijn van ZeroAvia zal dat bereik substantieel toe nemen tot 500-600 km.

In mei 2023 werd een Memorandum of Understanding (MoU) getekend met Honeywell. Het akkoord behelst het verkennen, identificeren en inbouwen van een reeks Honeywell-systemen om deze te integreren in de PHA-ZE 100.

Het toestel zal worden gebouwd op het Swiss Aerospace Cluster op Payerne Airport. De fabrikant verwacht er tot 2030 tenminste 400 te kunnen verkopen.