![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2022/11/52472318309_c4472f2a2d_o-230x153.jpg)
YUMA PROVING GROUND – Sikorsky en het Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) hebben met succes aangetoond dat een onbemande autonoom vliegende Black Hawk veilig en betrouwbaar interne en externe vrachtbevoorradingsmissies kan vliegen en een reddingsoperatie uit kan voeren.
Om deze vluchtdemonstraties mogelijk te maken, vlogen en landden piloten het Black Hawk-toestel en activeerden vervolgens het MATRIX-systeem om volledige controle te geven aan de vluchtcomputer. Toen de piloten de helikopter verlieten, voltooide het toesteel autonoom een aantal missiedemonstraties.
De helikopter vloog ruim 150 km terwijl het geladen was met 400 eenheden echt en gesimuleerd bloed. Na 75 km vanaf het eerste startpunt, daalde de helikopter af in een vallei tot 60 m boven het grondniveau waarbij een snelheid van 100 kts (185 km/h werd aangehouden.
De Black Hawk steeg vervolgens op met een externe lading van 1300 kg die bevestigd was aan een 12 m lange sling en vloog vervolgens gedurende 30 minuten met 100 kts (185 km/h) naar een aangewezen landingszone.
Tijdens deze vlucht werd de helikopter omgeleid, waarbij een scenario werd gesimuleerd waarin dreiging in de buurt van de primaire landingsplaats moest worden geneutraliseerd. Sikorsky demonstreerde daarbij hoe een grondoperator met een beveiligde radio en tablet de controle over de onbemande helikopter kon overnemen en kon bevelen om de sling-lading los te laten.
Hij kon vervolgens de helikopter laten landen om een ’slachtoffer’ van een nabijgelegen locatie te evacueren. Toen de pop op een brancard eenmaal in de cabine was vastgezet, liet de grondoperator de helikopter opstijgen.
Tijdens de terugvlucht gaf een BATDOK-apparaat voor gezondheidsmonitoring, geïntegreerd in het communicatiesysteem van de helikopter, de vitale functies van de patiënt in realtime door aan een medisch team op de grond.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2022/11/52472500580_826425e163_o-1024x683.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2022/11/52471542737_4485ee0979_o-1024x683.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2022/11/52472040661_0578cb437b_o-1024x683.jpg)
De context van het verhaal was voldoende duidelijk.
Belangwekkend is, dat hier een grondoperator met een beveiligde radio en tablet de controle over de onbemande helikopter kon overnemen van de remote pilots, die de heli tijdens de hele tocht besturen.
Als dit nu al zo kan dan hoeven op korte termijn heel veel heli’s niet meer met bemanning te vliegen om taken uit te kunnen voeren.
Kun je in veel situaties voortaan ook met compactere toestellen toe, die vanwege hun relatief geringere gewicht langer in de lucht kunnen blijven.
“To begin the flight demonstrations, pilots flew and landed the Black Hawk aircraft, then activated the MATRIX system to give full control to the flight computer. When the pilots exited, the helicopter autonomously completed the following mission demonstrations”
Als je Google translate gebruikt om een artikel in het Engels te vertalen, lees het dan nog even na voordat je het op de website plaatst…
“aircraft” is in deze context geen “vliegtuig”, maar “luchtvaartuig” of “helikopter”.
“exited” is niet “vertrokken” maar “uitstapten” of “van boord gingen”.
Jullie kunnen beter, ik weet het. 😉
Maar ik blijf de website bezoeken, keep up the good work!