Nieuws

TOULOUSE – Prijsvechter easyJet gaat zijn A320 vloot upgraden met de bij Airbus ontwikkelde “Descent Profile Optimisation” (DPO) – een brandstofbesparende verbetering van de prestatiedatabase van het Flight Management System (FMS) en de “Continuous Descent Approach” ” (CDA) om de geluidsbelasting op de grond te verminderen.

Met de DPO- en CDA-functies kunnen vliegtuigen vanaf kruishoogte afdalen met alleen de stationaire stuwkracht van de motor. Dit vermindert het brandstofverbruik en de daarmee samenhangende reducties van CO2 en NOx (stikstofoxide-emissies) en geluid.

Na de upgrade, die eind 2023 gerealiseerd zal zijn, zal de volledige vloot van easyJet, van meer dan 300 A320 varianten, worden uitgerust met DPO en bovendien CDA voor compatibele vliegtuigen.

Door de daaltrajecten van zijn vliegtuigen te optimaliseren en de brandstofstroom naar de motoren te verminderen zal easyJet meer dan 98.000 kg brandstof per jaar besparen per vliegtuig over zijn netwerk in Europa. Dit zal de CO2-uitstoot op jaarbasis met meer dan 311 ton per jaar verminderen, of 88.600 ton CO2 per jaar voor de hele A320 vloot.