Nieuws

SALINA – Archer Aviation heeft woensdag (25 oktober) een eerste testvlucht uitgevoerd met de productie-conforme Midnight eVTOL. Bij het productiemodel is een Garmin G3000-cockpit voorzien terwijl Molicel uit Taiwan de lithium-ion accu’s leverde.

Verwacht wordt dat het vluchtbereik van Midnight de komende maanden snel zal evolueren van zweefvlucht naar volledig vleugelgedragen overgangsvlucht, waardoor de weg wordt vrijgemaakt voor het bedrijf om in 2024 te beginnen met FAA-certificatietesten in de aanloop naar indiensttreding in 2025.

De Midnight heeft onlangs veel aandacht gekregen van het Amerikaanse ministerie van defensie van Defensie vanwege de relatief hoge nuttige lading.

De Amerikaanse start-up toonde in juni 2021 een aangepast ontwerp van hun vijfpersoons (piloot en vier passagiers) toen nog naamloze Midnight. Het toestel heeft aan de voorzijde zes door elektromotoren aangedreven kantelbare propellersystemen en evenveel vast gemonteerde motoren aan de achterzijde.

De Midnight moet in elk geval tot 100 mijl (160 km) kunnen vliegen bij een kruissnelheid van 150 mph (241 km/h) en een maximaal startgewicht van 3.500 kg (waarvan 1.000 kg voor de accu’s en 450 kg nuttige lading). Het toestel moet na korte vluchten van 20 mijl (32 km) binnen tien minuten weer kunnen worden bijgeladen. Volgens de fabrikant zal het toestel maximaal 45 dBa geluid gaan produceren.

United Airlines heeft inmiddels bij Archer tweehonderd Midnights besteld en daarop een aanbetaling gedaan van tien miljoen dollar. Met de order is een bedrag gemoeid van 1.1 miljard dollar. Daarnaast is een optie genomen op nog eens honderd toestellen.

Het in Nederland gevestigde Stellantis gaat 150 miljoen dollar investeren in Archer Aviation. Daardoor kan in 2023 en 2024 worden toegewerkt naar het opstarten van de serieproductie van de Archer Midnight eVTOL. Stellantis, het moederbedrijf van Opel, Peugeot en Fiat, heeft met Archer Aviation afgesproken dat het de serieproductie van de Midnight eVTOL voor zijn rekening zal nemen.