![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2022/10/Cargolux-230x129.jpg)
FARNBOROUGH – Motorfabrikant GE Aerospace is met Cargolux overeengekomen dat de tien nieuwe Boeing 777-8Freighter vrachtvliegtuigen GE9X motoren krijgen en onderhouden zullen worden onder het GE TrueChoice programma. Ook zijn door Cargolux twee reservemotoren besteld.
Volgens de motorfabrikant wordt de GE9X niet alleen de grootste en sterkste vliegtuig motor ooit, ook wordt de motor stiller en stoot vervolgens minder vervuilende gassen uit. De motoren kunnen vanaf het begin worden gevoed met een mix van duurzame brandstof en traditionele kerosine.
Cargolux bestelde als Europa’s grootste vrachtluchtvaartmaatschappij begin oktober bij Boeing tien 777-8 Freighters als voorkeursoplossing ter vervanging van zestien 747-400F GEnx-2B aangedreven vrachtvliegtuigen.
Cargolux is de grootste exploitant van Boeing widebody-vrachtvliegtuigen in Europa met een gecombineerde totale vloot van 30 747-400 en 747-8 Freighters. De samenwerking tussen Boeing en Cargolux omvat bijna 50 jaar vanaf 1973, toen het zijn eerste Douglas DC-8 Freighter ontving voordat het in 1977 het straaltijdperk inging met de levering van zijn eerste 747, een 747-200 Freighter genaamd ‘City of Luxembourg’.
De 777-8 Freighter is volgens Boeing bij uitstek geschikt voor operators als Cargolux en creëert een duurzamere en winstgevendere toekomst. Met een bijna identiek laadvermogen en dezelfde actieradius als de 747-400 Freighter, zal de 777-8 Freighter een 30% lager brandstofverbruik, een lagere uitstoot en 25% lagere bedrijfskosten per ton bieden als het vliegtuig dat later dit decennium de verouderde grote vrachtvliegtuigen zal vervangen.
Boeing lanceerde het 777-8 Freighter programma in januari 2022 en boekte sindsdien meer dan zestig orders voor het model.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2022/07/cargolux-1024x768.jpg)
747-400F GEnx-2B aangedreven? Lijkt mij niet.
De genoemde kostenbesparingen gelden die tov de 747-400F of de 747-8?