Nieuws

MONTREAL – Bombardier heeft een eerste 7:15 uur durende testvlucht uitgevoerd met de nieuwste Global zakenjet variant, de Global 8000. Het vliegtuig, dat voorheen FTV-5 was in het Global 7500-programma en waarmee ook supersonisch werd gevlogen tijdens vroege stadia van Global 8000-vluchttesten, is nu geconfigureerd als FTV-1 in het Global 8000-programma.

De doorstart van het Global 8000 programma werd vorig jaar tijdens de zakenluchtvaartbeurs EBACE 2022 in Genève aangekondigd. De Global 7000 en Global 8000 werden al in 2010 geintroduceerd, waarna de Global 7000 in mei 2018 werd opgewaardeerd tot de huidige Global 7500 die met acht passagiers nu 7.700 nm (14.260 km) non stop kan overbruggen. De Global 8000 krijgt een vliegbereik van zelfs 8.000 nm (14.816 km)

Rond de Global 8000 bleef het lange tijd stil, waarbij het project nog slapende werd gehouden ten tijde van de certificatie van de Global 7500 in november 2018. Van dit toestel zijn sinds december 2018 meer dan honderd exemplaren geleverd. De Global 8000 doet daar qua afstandsbereik nog weer een schepje bovenop: 8000 nm (14.816 km).

Bombardier borduurde bij de ontwikkeling van de Global 8000 voor op de uitermate succesvolle Global 7500 en naast ultiem cabinecomfort ook mikken op zeer hoge kruissnelheden. Dat laatste is volgens de fabrikant mogelijk omdat in mei 2021 een Global 7500 testvliegtuig herhaaldelijk snelheden optekende van meer dan Mach 1.015 (1.243 km/h) waarbij een continue kruissnelheid (MMO) van M0.94 (1151,5 km/h) mogelijk bleek. Tijdens deze demonstratievluchten was de zakenjet ook het eerste vliegtuig in de transportcategorie dat supersonisch vloog met duurzame vliegtuigbrandstof (SAF).

Andere zaken die in de Global 8000 zullen worden ingebouwd zijn Bombardier’s Pũr Air en geavanceerde HEPA-filtertechnologie terwijl de cabinedruk op FL410 (12.496 m) in de uit vier zones bestaande cabine overeen zal komen met een hoogte van 884 m. Daarin zullen ook Nuage stoelen worden geplaatst en het Soleil verlichtingssysteem om jetlag te helpen bestrijden. In een van de vier zones is de Principal Suite gesitueerd met een groot bed en een douche.

De Global 8000 wordt 33.8m lang en krijgt een cabine met een lengte van 16.59m. De nieuwe G800 van concurrent Gulfstream is korter (30,4 m), wat ook voor de cabine geldt (14,27 m).

De zakenjet moet inde tweede helft 2025 op de markt komen. Volgens Bombardier kunnen vanaf dat moment eigenaren van de Global 7500 hun toestel ook laten ‘upgraden’ naar een 8000.

In november 2022 tekende NetJets als eerste voor vier Global 8000 zakenjets. Daarnaast wijzigde ’s werelds grootste aanbieder van vliegtuigen in deeleigendom acht openstaande Global 7500 orders om voor evenveel 8000 varianten. Wanneer alle toestellen zijn geleverd, dan bevinden zich NetJets ruim 850 toestellen tellende vloot twaalf Global 7500s en evenveel Global 8000 varianten.

2 reacties op “Eerste testvlucht Bombardier Global 8000

  1. Anton S. schreef:

    Tja het is natuurlijk heel knap, dat Bombardier, maar ook Gulfstream, Falcon, Pilatus en Embraer zo succesvol zijn in deze markt.
    Maar is het ook geen teken aan de wand, dat er een compleet parallel luchtvaartuniversum aan het ontstaan is?

    Eén ding lijkt zeker:
    het product zoals airports samen met airlines dat vandaag de dag leveren sluit in toenemende mate niet meer aan op de behoeften in de markt.

    Anders gezegd:
    business class stoelen staan straks niet meer voorin een lijnkist, maar in de jet op de baan ernaast.
    Weet de reguliere luchtvaartindustrie dit tij nog te keren?

  2. Leuk dat zo’n toestel als de Global 8000 ook al supersonisch kan vliegen met of zonder supersonische knal en het was trouwens te verwachten dat men met een dergelijke snelheid zou kunnen vliegen. Zou best zo’n “speeltje” willen hebben als ik er de poen voor had… Nu maar afwachten hoe Gulfstream op dit toestel zal reageren.