Nieuws

TOULOUSE – De in mei 2022 aangekondigde order door de Australische Qantas Group bevestigd voor twaalf A350-1000’s, twintig A220’s en twintig A321XLR’s is omgezet in een order.

De A350-1000 werd door Qantas geselecteerd na een evaluatie die bekend staat als Project Sunrise en zal de luchtvaartmaatschappij in staat stellen om ’s werelds langste commerciële vluchten uit te voeren. Zo zullen Sydney en Melbourne voor het eerst non-stop worden verbonden met bestemmingen als Londen en New York.

Met een premium cabine indeling zal de A350-vloot ook door Qantas worden gebruikt op andere internationale diensten. De A350-1000’s krijgen 238 stoelen en vier klassen: naast First Class ook Business Class, Premium Economy en Economy Class. De A350-1000 wordt aangedreven door de nieuwste generatie Trent XWB-motoren van Rolls-Royce. De vliegtuigen worden tussen 2025 en 2028 geleverd.

In de categorie met één gangpad werden de A220 en A321XLR gekozen na een evaluatie genaamd Project Winton. Het vliegtuig zal door de Qantas Group worden gebruikt voor binnenlandse diensten in het hele land, wat kan duren tot meer dan vijf uur. Bovendien biedt de A321XLR het bereik voor vluchten van Australië naar Zuidoost-Azië, waardoor de Qantas Group nieuwe directe routes kan openen.

De A220s (137 stoelen) en A321XLRs (200 stoelen) zullen beide worden aangedreven door Pratt & Whitney GTF-motoren.

1 reactie op “Qantas formaliseert order tientallen Airbussen

  1. Proficiat Airbus met deze mega order waarbij men ook naar Singapore Airlines gekeken heeft die met de A350-900 ULR ultra lange vluchten maakt ! Nu Qantas goed bezig is met ultra lange viuchten waarom niet ook weer naar Amsterdam ? Jarenlang vlogen de vliegende kangoeroes type Boeing 747, ook naar onze hoofdstad, MAAR of Schiphol daarop staat te wachten nu men met o.a. personele en stikstof problemen zit en al moeite heeft om o.a. de bagage afhandeling in goede banen te leiden is maar de vraag, ik denk van NIET ? ! Door alle problemen van bagage afhandeling leidt Schiphol sowieso aan imago schade en snap ik maar al te goed waarom Singapore Changi airport tot de beste ter wereld worden gerekend, waar Qantas A321 XLR ook nonstop naar toe kunnen vliegen vanaf Sydney en Melbourne.
    Ik wens Qantas véél succes met de toekomstige Airbus aanwinsten en wie vanuit Nederland naar “Down Under” wilt, is een overstap waarbij men de benen kan strekken, de beste oplossing en Boeing die arme stakkers hebben ditmaal helaas het nakijken…