Nieuws



DUBAI – Vista Global heeft de Duitse zakenjet operator Air Hamburg overgenomen. Ook de onderhoudsdivisie van de operator werd door Visa ingelijfd. De vloot van de Duitse operator bestaat 44 zakenjets.

Tot Air Hamburgs inventaris behoren onder meer Dassaults van het Falcon 7X (3) en Embraers van het type Lineage 1000E (2), Legacy 600 ,650 en 650E (21), Praetor 600 (2) Legacy 450/500 (2) en Phenom 300/300E (6)/ Ook wordt gevlogen met Cessna’s van het type Citation CJ3 (1) en Citation XLS+ (8). Met deze 44 zakenjets werd in 2021 door de Duitse operator tijdens 18.800 vluchten meer dab 35.000 uur gevlogen, dertig procent meer dan in 2020.

Vista Global heeft een extreem druk jaar achter de rug. Het moederbedrijf van zakenjetoperators VistaJet en het in 2018 overgenomen XOJET zag zowel het aantal aantal nieuwe deelnemers als het aantal gevlogen vliegturen met tientallen procenten toenemen. Zo kon het bedrijf 59% meer nieuwe klanten notren en werd er 64% meer gevlogen dan in de periode voor de corona pandemie.

Het bedrijf voegde in 2021 meer dan dertig zakenjets toe aan een vloot die na de overname van Air Hamburg meer dan 240 vliegtuigen telt. VistaJet was launch customer van de large-cabin Bombardier Global 7500 en zal ook dit jaar meerdere toestellen van dit type aan de vloot toevoegen. Daarnaast zullen bestaande Global en Challenger varianten in de loop van dit jaar een cabine upgrade krijgen.

2 reacties op “Vista Global neemt charteroperator Air Hamburg over

  1. Dit is een evenknie van het reizen met het “normale” openbaar vervoer in Nederland waar steeds meer mensen een (tweede handse) auto kopen en niet meer met meerdere mensen in bus, trein of tram en metro willen reizen. Mensen, en zeker de zakenmarkt, kiest er blijkbaar voor om relatief veilig met een zakenjet op reis te gaan en z’n eigen cocon te hebben in plaats van met meerdere passagiers in een gewone business klas stoel van een luchtvaartmaatschappij te vliegen. Als dit zich doorzet wordt het mede dankzij ultra lange afstands zaken vliegtuigen een trend wordt voor de toekomst en wegen de hogere kosten ten aanzien van een normale vliegreis niet op tegen het comfort, flexibiliteit en gevoel van veiligheid. Of er ontstaat nu meer ruimte om meer Premium Economy klas stoelen te plaatsen ten koste van de reguliere zakenklasse bij de huidige luchtvaartmaatschappijen.

  2. Anton Schiere schreef:

    Wat dit artikel uitermate zichtbaar maakt is deze voor de gevestigde Flag carrier Airlines bedreigende ontwikkeling van het zakelijk vliegen.

    Met Corona heeft deze, overigens al eerder ingezette, trend alleen maar de wind extra in de rug gekregen.

    Het uit peilingen naar voren komende post Corona verwachte veranderde business vluchtverbruik sluit aan op deze trend. Waarbij er straks long haul vooral nog met jouw “Global, 6000 of 7500” wordt gevlogen.

    Alles bij elkaar een ontwikkeling die impact gaat hebben op de uitvoering van veel verbindingen, zowel qua haalbaarheid, als op de invulling ervan.
    Tegelijkertijd, als het met de mondiale welvaartsontwikkeling toch nog een beetje doorzet, zit er straks een nieuwe doelgroep op de, zij het eerste paar rijen, bij de Airlines.