ARLINGTON – Eviation heeft dinsdag (27 september) een eerste ruim acht minuten durende testvlucht uitgevoerd vanaf Grant County/Moses Lake Airport met de elektromotor aangedreven tweemotorige Alice.
Rond 20 september werden al taxiproeven uitgevoerd waarbij snelheden opliepen tot de rotatiesnelheid. Dergelijke test worden meestal kort voor de eerste vlucht uitgevoerd. Eviation voert sinds medio december 2021 taxiproeven uit met de Alice.
Bij de Alice worden twee magniX magni650EPU elektromotoren voorzien met elk een vermogen van 871 pk bij een MTOW van 7.485 kg en een nuttige lading van respectievelijk 1.089 kg (passagiers) of 1.134 kg (vrachtuitvoering ).
De kruissnelheid komt rond de 220 kts (407 km/h) te liggen en het vliegbereik van 440 nm (615 km) (+45min IFR reserve) op FL320 (9.753 m). Er wordt een klimsnelheid voorzien van 2.000 ft/min (610 m/min). Gemikt wordt nu op certificatie in 2024.
Orders
In augustus 2021 tekende Eviation een eerste DHL order op voor de vrachtuitvoering van de Alice.
In april 2022 besloot de Amerikaanse regionale luchtvaartmaatschappij Cape Air na certificatie van de Alice tot 75 van deze elektromotor aangedreven toestellen van dit type.
Zeer recent tekende ook het Amerikaanse bedrijf GlobalX voor de aankoop van vijftig Alice varianten.
Medio 2022 werd ook een ‘executive-cabin’ versie gepresenteerd. Deze zakenvariant gaat in een 1.84 m cabine plaats beden aan zes passagiers en biedt beduidend meer comfort dan de commuter variant die plaats biedt aan negen passagiers. Deze zakenvariant moet in 2026 op de markt komen.
Jammer dat men niet laat horen hoeveel lawaai het toestel maakt. Wel een leuk deuntje eronder, maar wat is het geluid van het vliegtuig bij vol vermogen? Wat ervaart de omgeving van een vliegveld?
Dan het bereik. Je kunt dus slechts ruim 1000 kg meenemen over effectief 400 km op relatief lage snelheid, staat in de folder. Je hoeft niet lang te rekenen om te ontdekken je inclusief de safetychecks en slottijden vaak sneller bent met trein of auto, over zulke korte afstanden. Daarbij komt nog dat korte vluchten worden tegengegaan door de EU.
Kijk, de techniek kan, maar batterijen en het gewicht gaat toch een groot probleem worden en blijven.Evenals de vervanging van batterijen en de oplaadtijd zijn een probleem. Overigens is vliegen op, door kolen en olie gestookte centrales, absoluut niet emissievrij. En zolang er niet genoeg groene energie is is dus elektrisch vliegen vervuilend en maakt enorm veel lawaai!
Dus, mooi dat men de techniek uitprobeert, al waren ze absoluut niet de eerste (Pipistrel was eerder), maar het gata de vliegwereld absoluut niet schoner/minder lawaaierig maken en veranderen.