![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2022/07/universal-hydrogen-230x121.jpg)
TOULOUSE BLAGNAC – Universal Hydrogen Co heeft voor het eerst een waterstof aangedreven motor gestart die gemonteerd is aan de vleugel van een ATR 72. De eerste taxiproeven worden binnenkort verwacht.
Universal Hydrogen debuteerde in juni 2022 met zijn nieuwe ATR 72-testvliegtuig dat gebruikt wordt voor de ontwikkeling van de waterstof-retrofitkit en de operationele verwerkingsexperimenten van de waterstofmodule.
Daarbij wordt de nadruk gelegd op de modulaire capsuletechnologie van Universal Hydrogen voor de opslag van vloeibare waterstof De ontwikkeling van vloeibare waterstofcapsules is een van de belangrijkste aandachtsgebieden voor het team.
Klandizie
Begin juni 2022 ontving Universal Hydrogen heeft een order van de nieuwe regionale luchtvaartmaatschappij Connect Airlines uit Massachusetts om 75 ATR 72-600 regionale turboprops naar waterstof om te bouwen. Connect Airlines moet volgens plan in 2025 de eerste omgebouwde ATR in ontvangst nemen.
Het nieuwste contract tussen Connect Airlines en Universal volgt op een intentieverklaring die vorig jaar werd aangekondigd voor de ombouw van De Havilland Dash 8-300’s. Connect Airlines, een divisie van chartermaatschappij Waltzing Matilda Aviation uit Boston, tekende ook voor de aankooprechten op nog eens 25 ATR-conversies.
De order van Connect Airlines staat niet op zichzelf. De Ierse leasemaatschappij ACIA Aero Leasing (ACIA) tekende in november 2021 met Universal Hydrogen een intentieovereenkomst voor de aankoop van tien ATR 72-conversie kits. Daarnaast is een optie genomen op nog eens twintig kits.
Het Ierse bedrijf ASL Aviation is launch customer en krijgt als eerste de beschikking over tien aangepaste ATR 72’s die worden aangedreven door bij Universal Hydrogen ontwikkelde waterstof- en brandstofcellen. ASL zal ook een toestel beschikbaar stellen dat kan worden gebruikt voor het verwerven van de aanvullende typecertificaten.
De plannen van Universal Hydrogen om bestaande turboprops om te bouwen naar waterstof en brandstofcellen werden al eerder geruggensteund door drie luchtvaartmaatschappijen die de intentie uitspraken gezamenlijk 21 Pratt&Whitney aangedreven Dash 8 en ATR72 turboprops te willen laten ombouwen.
Vijf van de Bombardier Dash 8 vliegtuigen worden momenteel ingezet bij Icelandair. Daarnaast wil het Spaanse Air Nostrum elf kits aanschaffen om ATR72-600’s toekomstbestendig te maken. Ook Ravn Air uit Alaska wil de hand slaan aan vijf Bombardier Dash 8 turboprops. De vliegtuigen moeten uiterlijk 2025 omgebouwd zijn.
Universal Hydrogen werd mede opgericht door Paul Eremenko die voorheen chef technologie was bij Airbus.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2022/06/UH2_ATR72Livery-1024x683.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2021/11/universal_hydrogen_in_dash-1536x754-1-1024x503.png)
Ref. onderstaande tekst die boven het artikel staat:
Universal Hydrogen Co heeft voor het eerst een waterstof aangedreven motor gestart die gemonteerd is aan de vleugel van een ATR 72.
Ik betwijfel of wat we hier zien wel een turboprop is die rechtstreeks met waterstof gestookt wordt.
Ook het geluid in het filmpje laat niet het z.g. opspoelen van een turboprop motor horen.
Kijk ook maar in dit filmpje, dat weer vergezeld wordt van het zelfde filmpje bij het artikel:
https://twitter.com/Universal_H2
Hier is duidelijk te zien, dat het een elektromotor is die de propeller aandrijft, de unit daarachter is waarschijnlijk de fuel cell.
@ Henk
Dank je voor de links.
De hier geboden informatie zet toch wel een vraagteken bij de verwachtingen die dit artikel wekt, als zou zo’n ATR met zo’n conversie kit eigenlijk dezelfde performance houden.
De uitdagingen lijken immens, nog afgezien van de vraag waar die hoeveelheden groene waterstof vandaan moeten komen.
Deze video geeft wellicht antwoord op je vragen:
https://www.youtube.com/watch?v=nrCE9duCej0
De volgende site is ook zeker een aanrader:
h2sciencecoalition.com
Dit is een ontwikkeling die prima past in de transitie naar een op zich fossielvrije luchtvaart.
Maar is er wel voldoende fossiel vrij gemaakte waterstof voor al deze toestellen?
Als immers nog steeds gas of kolen voor wordt gebruikt voor de productie daarvan dan is, vanwege alle omzettingsverliezen in het waterstoftraject, vliegen op kerosine qua totale uitstoot gunstiger.
Daarbij zijn er bovendien sectoren zoals: huishoudens, Hoogovens, scheepvaart waar waterstof direct, dus zonder de omzettingsslag terug naar elektriciteit, zo gebruikt kan worden.
Waarom overigens ook een turbofan niet rechtstreeks met waterstof te stoken?