Nieuws
Cordwell Aero


VILLANOVA D’ALBENGA – Niet alleen Cessna maakt werk van het opwaarderen van bestaande modellen, die trend valt ook waar te nemen bij andere producenten waaronder het Italiaanse Piaggio Aerospace. Daar een hele reeks verbeteringen werd aangekondigd.


Zo zullen nieuwe P.180 Avanti Evo turboprops in de toekomst een nieuw, inmiddels door de EASA aanvullend gecertificeerd Parker (anti blokkeer)remsysteem krijgen. Ook zullen lichtere, meer krachtige True Blue Power lithium ion accu’s worden ingebouwd.

Daarnaast zal een nieuw digitaal Honeywell cabinedruk systeem worden ingebouwd en een Aspire 150 satcom systeem waarmee via de 66 Iridium satellieten wereldwijd tot 700 kb/s aan data kan worden gedownload. Door die snelheid kan onderweg ook gebruik worden gemaakt van Wi-Fi, Skype, Whatsapp, Audio VoIP gesprekken en videogesprekken. Nieuw wordt ook het digitale Becker Avionics audiosysteem dat passagiers meer inflight entertainment plezier moet gaan bezorgen.

Daarnaast worden nieuwe, meer eigentijdse interieurs ontwikkeld voor de cabine, inclusief programmeerbare verlichting, moderne designelementen en verbeterde verlichting, USB aansluitingen in alle stoelen.
Niet onbelangrijk is ook de verhoging van het leeggewicjt van 4.450 naar 4.627 kg, een equivaltent van twee passagiers. Hoewel de fabriek al enige tijd te koop staat, plaatste de Italiaanse overheid begin oktober nog een aanvullende order voor zes P.180s.

1 reactie op “Piaggio Aerospace gaat P.180 Avanti EVO’s upgraden

  1. Anton Schiere schreef:

    “Niet onbelangrijk is ook de verhoging van het leeggewicjt van 4.450 naar 4.627 kg, een equivaltent van twee passagiers.”

    Verhoging van het leeggewicht betekent normaal, dat het toestel zelf zwaarder wordt, door bijv. meer apparatuur o.i.d. aan boord.
    Het zou dus betekenen, dat er daardoor juist twee personen minder mee kunnen vliegen, bij een gelijke range.
    Piaggio specificeert zelf overigens een leeggewicht van 4.455 kg op haar site.