![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/01/AviaM-Mammoth-230x164.jpg)
DUBLIN – Leasemaatschappij AviaAM Leasing heeft een tweede Boeing 777-300ER overgevlogen naar Fort Worth waar het bij Mammoth Freighters zal worden omgebouwd tot Boeing 777-300 LRMF.
Bij Mammoth Freighters wordt momenteel de laatste hand gelegd aan de eerste van zes voor AviaAM Leasing tot vrachtvliegtuig om te bouwen 777-300ER’s. Deze ruim vijftien jaar oude 777-300ER vloog voorheen bij Cathay Pacific (2007-2019) en bij Nordwind Airlines (2019-begin 2022), waarna het in mei 2022 door de AviaAM uit de verhuur werd gehaald. De leasemaatschappij wordt daarmee launching customer van Mammoth’s Boeing 777-300LRMF.
Een 777-300LRMF kan 99,8 ton vracht vervoeren over 4.800 nm (8.890 km). Volgens Mammoth krijgen deze vliegtuigen op het boven- en onderdek 814 kubieke meter laadruimte, veertien procent meer dan in een 747-400F. Vergeleken met een 767-300F is die inhoud zelfs 81 procent groter en 43 procent meer dan bij een MD-11F.
Foto onder: De eerste voor AviaAM om te bouwen 777-300ER.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2022/10/mommoth-1024x474.jpg)
777-200LRMF
Mammoth startte in 2021 een eigen Boeing 777-ombouwprogramma na een eerste order van Cargojet voor een 777-200 LRMF. Mammoth wil na een aanvullend typecertificaat in eerste instantie tien 777-200LRMF’s in de markt zetten die kunnen worden gekocht of gehuurd. Deze vliegtuigen werden door het in 2020 opgerichte bedrijf gekocht van Delta Air Lines. De GE90-110B1 aangedreven vliegtuigen hebben allemaal minder dan 5.000 starts en landingen achter de kiezen.
In het najaar van 2023 verviervoudigde de Canadese vracht maatschappij Cargojet bij Mammoth Freighters de in november 2021 geplaatste order voor twee Boeing 777-200LRMF’s naar acht -200LMRF’s en -300ERMF’s terwijl ook DHL er negen bestelde. In mei 2022 bestelde ook Saudia zeven tot vrachtvliegtuig om te bouwen Boeing 777’s. In het verlengde van deze order zal Saudia Aerospace Engineering Industries (SAEI), de onderhoudspoot de Saudia group, in Jeddah een nieuwe conversielijn inrichten.
Een 777-200LRMF kan 105,6 ton vracht over 4.900 nm (9.076 km) vervoeren. De vliegtuigen gaan plaats bieden aan twee piloten. Daarnaast worden vier business class stoelen, een galley en twee slaapplaatsen voorzien. Mammoth heeft momenteel de eerste twee vrachtconversies van een 777-200LR bijna voltooid.
Naast Mammoth biedt ook leasemaatschappij AerCap 777’s voor ombouw aan.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2022/10/LIFT-MORE-FLY-FARTHER-LEAVE-NOTHING-BEHIND-1024x536.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2021/09/mammoet-1024x504.jpg)