![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/12/C-390-IVR-230x153.jpg)
BRASILIA – Embraer en de Braziliaanse luchtmacht (FAB) hebben dinsdag (3 december) op Mostra BID, de Nationale Defensie- en Veiligheidsbeurs in Brasilia, een overeenkomst getekend om samenwerkingsstudies te verdiepen.
Dzee studies zijn gericht op uitbreiding van de mogelijkheden van het C-390 Millennium-platform voor inlichtingen-, surveillance- en verkenningsmissies (ISR), met de nadruk op maritieme patrouilles.
Volgens Embraer heeft de C-390 door zijn veelzijdigheid, robuustheid, state-of-the-art communicatie- en zelfbeschermingssystemen voldoende potentieel om te voldoen aan de operationele eisen van niet alleen de Braziliaanse luchtmacht, maar ook aan klanten over de hele wereld, of deze zelfs te overtreffen.
De mogelijkheid om nieuwe operationele capaciteiten te ontwikkelen demonstreert naar eigen zeggen de expertise van Embraer op het gebied van engineering en systeemintegratie. Het vliegtuig wordt door de eindgebruikers volgens de fabrikant al beschouwd als het meest geavanceerde in zijn categorie.
Leuk vliegtuig, maar niet voor Nederland.
Als ik dit zo allemaal lees komt dit meer in de buurt van een Maritime Surveillance Aircraft (MSA). Het ontbreekt namelijk aan een MAD sensor en andere ASW gerichte middelen.
Wellicht zou dit ook voor Nederland een optie kunnen zijn om de C-390 in bijvoorbeeld het Caraibisch gebied te gebruiken net zoals eertijds de Orion gedaan had. Door zijn relatief hoge kruissnelheid kan men aldaar een groot gebied bestrijken van de ABC eilanden naar de Bovenwindse eilanden. Veelzijdigheid in optima forma als men met twee extra brandstof tanks aan de vleugel menig uurtje verkenningsvluchten kan gaan uitvoeren en het vliegbereik extra vergroten.