Militair

Eerste Belgische F-35A afgeleverd

2
Foto's: Belgische luchtmacht.

FORT WORTH – Lockheed Martin heeft dinsdag (3 december) de eerste voor de Belgische Luchtmacht bestemde F-35A Lightning II afgeleverd en overgevlogen naar de Amerikaans luchtmachtbasis Luke AFB.

De overdracht was mogelijk nadat de Belgische Military Airworthiness Authority onlangs de Belgische luchtmacht voorzag van het militaire typegoedkeuringscertificaat.

De eerste vier Belgische F-35A’s worden ondergebracht bij het 312th Fighter Squadron Scorpions, dat onderdeel is van de 56th Fighter Wing. Dit squadron werd in 1991 gedeactiveerd, maar werd op 1 juni 2023 opnieuw geactiveerd als F-35A-trainingseenheid, voornamelijk voor het trainen van Belgische F-35 piloten.

De eerste Lightning II wordt eind 2025 in België verwacht en gestationeerd in Florennes; het tweede squadron zal vanaf 2027 F-35A’s ontvangen op de basis Kleine Brogel.

2 reacties op “Eerste Belgische F-35A afgeleverd

  1. Xavier schreef:

    K

  2. Welkom, Bienvenu..!
    Welkom bij de “club “van F 35 België. Na de eerste volgen er nog 33 toestellen, Duitsland heeft er eentje meer besteld, nu men samen met Nederland een groep vormt die de F 35 A in dienst kan nemen. De UK en Italië hebben de F 35 B versie. De F 35 is zo’n beetje het Pan-Europese gevechts toestel geworden jammer voor de Eurofighter die de naam Euro in zich draagt.

    Toch blijf ik met een vraag zitten en dat is de geluidshinder. Er wordt gezegd dat de F 35 meer geluid produceert dan de F 16, ik heb ze beide boven mijn hoofd op amper 300 meter zien vliegen in Zuid Limburg en merk er amper het verschil van, toch wordt er niet over dit aspect gesproken. Burgervliegtuigen moeten geluidsarmer worden en komen er strengere regels en worden enkele typen zelfs van vliegvelden geweerd, maar als het om militair materieel gaat stelt men daar geen eisen aan. Het is voor onze veiligheid en dat ze wat meer lawaai maken daar trekt bijna niemand zich wat van aan, vreemd eigenlijk.
    Vrijwel dagelijks hoor en zie ik de AWACS Boeing 707-320 met oude motoren boven Parkstad Limburg op 1000 voet vliegen en dat hoor je goed en ook steeds meer militaire toestellen zoals de Tornado en Typhoon. Nu de F 35 in onze omstreken gemeengoed wordt zal de aanwezigheid ook merkbaar worden en wordt van de burger zoals ik, tevens ex-militair, verwacht een en ander te accepteren. Ik ben er inmiddels aan gewend geraakt, en draagt Veiligheid ook een warm hart toe zowel als ex militair en burger (!), maar toch raar dat er in de politiek met twee maten gemeten wordt als het om geluid hinder gaat. België ligt in Zuid Limburg “om de hoek” en mag ook dat land participeren in de veiligheid van Europa. Misschien draagt dat extra geluid van de Lightning 2 bij aan de afschrikking van een potentiële vijand, ons wel bekend wie en heeft dat beetje meer geluid een doel, dan moet men ook niet moeilijk doen over burgervliegtuigen en Schiphol onnodig gaan inkrimpen. Wonen in Zuid Limburg is omgeven met vliegvelden op zeer korte afstand en zelfs een militaire basis in Geilenkirchen Duitsland de thuisbasis van de AWACS vliegtuigen. De F 35 nu ook de vaandeldrager voor de Belgische Luchtmacht.

    Als de F 16 ook daar met pensioen gaat, verschijnen er dan óók dikke pillen van boeken in het Vlaams/Nederlands en Frans zoals wij die in Nederland kennen, waar anno 2024 drie dikke boekwerken zijn verschenen over de iconische F 16, ik kijker naar uit ?…