Elektriciteit en waterstof
Foto: Kasaero.

BERESHEIM ELCHINGEN – Op het regionale Duitse vliegveld Aalen-Elchingen (EDPA) is onlangs een eerste testvlucht uitgevoerd met een door Dornier Seawings beschikbaar gestelde tweepersoons DS-2C, aangedreven door HYFLY’s H167-aandrijfsysteem op waterstof-brandstofcellen. Aan de eerste vlucht gingen drie jaar ontwikkelingswerk en de nodige grondtests vooraf.

Binnen HYFLY werken PS-HyTech, Kasaero, Flying Ad en de Technische Universiteit Würzburg Schweinfurt samen aan de ontwikkeling en productie van modulaire en schaalbare elektrische waterstof-brandstofcel voortstuwingssystemen.

Verdere vliegtesten zich richten op de elektrische aandrijving met een vermogen van 70 kW (95 pk) en de vliegaccu. Volgens HYFLY-ingenieurs is slechts zeven kilogram waterstof nodig om even lang te kunnen vliegen als een toestel met conventionele verbrandingsmotor.

Dornier Seawings nam in 2022 alle (productie)rechten over van de bij de kleine Duitse vliegtuigfabrikant Flywhale Aircraft geproduceerde Flywhale FW650 en hernoemde het toestel tot DS-2C.

Elektriciteit en waterstof
Foto: Kasaero.

BERESHEIM ELCHINGEN – Op het regionale Duitse vliegveld Aalen-Elchingen (EDPA) is onlangs een eerste testvlucht uitgevoerd met een door Dornier Seawings beschikbaar gestelde tweepersoons DS-2C die werd aangedreven voor door HYFLY’s H167-aandrijfsysteem op waterstof-brandstofcellen. Aan de eerste vlucht gingen drie jaar ontwikkelingswerk en de nodige grondtests vooraf.

Binnen HYFLY werken PS-HyTech, Kasaero, Flying Ad en de Technische Universiteit Würzburg Schweinfurt samen aan de ontwikkeling en productie van van modulaire en schaalbare elektrische waterstof-brandstofcel voortstuwingssystemen.

Verdere vliegtesten zich richten op de elektrische aandrijving met een vermogen van 70 kW (95 pk) en de vliegaccu. Volgens HYFLY-ingenieurs is slechts zeven kilogram waterstof nodig om even lang te kunnen vliegen als een toestel met conventionele verbrandingsmotor.

Dornier Seawings nam in 2022 alle (productie)rechten over van de bij de kleine Duitse vliegtuigfabrikant Flywhale Aircraft geproduceerde Flywhale FW650 over en hernoemde het toestel tot DS-2C.