Commerciële luchtvaart
Foto: Gazpromavia

MOSKOU – Tijdens de jaarlijkse conferentie van Sukhoi SSJ-100 Superjet-exploitanten in Moskou zijn door moederbedrijf Yakovlev operationele statistieken van het type gepresenteerd. Sinds de indiensttreding van het eerste toestel in 2011 bij de Russische operator Armavia is met alle 231 geleverde vliegtuigen tijdens 977.000 vluchten meer dan 1.745 miljoen uur gevlogen.

In het derde kwartaal van 2024 bedroeg het gemiddeld aantal dagelijkse vlieguren per vliegtuig van dit type meer dan acht uur bij vier luchtvaartmaatschappijen. Ook was er sprake van een operationele inzetbaarheid van 97-98 procent, aldus Yakovlev.

Daar waar in februari 2022 nog 59 componenten van de Superjet in Rusland werden onderhouden, was dat aantal in november 2024 al opgelopen tot 311. En terwijl in februari 2022 het aantal producten dat werd voorzien van binnenlandse ontwerpondersteuning nog nul was, vielen in november 2024 volgens Yakovlev 214 componenten van de Superjet onder Russisch ontwerptoezicht.

Yakovlev nam in 2022 het productieroer over van Sukhoi en hernoemde het type nadien tot Yakovlev Superjet. Dat toestel zal worden opgevolgd door de Yakovlev SJ-100 waarmee sinds 23 augustus 2023 testvluchten worden uitgevoerd. In deze variant zal geen enkel in het Westen geproduceerd onderdeel worden ingebouwd. In juli 2024 werd een begin gemaakt met het certificatietraject van de SJ-100.

In de database van the Aviaton Safety Network zijn voor 2024 meer dan dertig incidenten met Superjets opgenomen. In veel gevallen gaat het om falende boordsystemen. In juli crashte een toestel van Gazpromavia in Rusland, waarbij de drie inzittenden omkwamen. Het meeste recente incident met de Superjet trok ook veel aandacht. Op de luchthaven van Antalya ontstond zondag (24 november) brand in een motor van een SJ-100 van Azimuth Airlines.

Van de ruim 231 geproduceerde Superjets zijn er momenteel meer dan zestig niet in gebruik, blijkt uit een overzicht van Airfleets.