Commerciële luchtvaart
Foto: Emirates

TOULOUSE/DUBAI – Vliegtuigbouwer Airbus heeft maandag (25 november) bij de fabriek in Toulouse de eerste A350-900 overgedragen aan Emirates. De nieuwkomer, de A6-EXA, wordt in de nacht van maandag op dinsdag op de thuisbasis in Dubai verwacht. Emirates heeft 65 A350-900’s besteld.

Later deze week zal het toestel tijdens een evenement officieel worden onthuld. De A350 is het eerste nieuwe type dat Emirates sinds 2008 aan de vloot toevoegt.

De A350 maakt in januari zijn debuut op commerciële vluchten. Emirates heeft Edinburgh in Schotland aangewezen als eerste A350-bestemming. Daarna volgen acht andere bestemmingen in het Midden-Oosten, West-Azië en Europa.

Aan boord van de A350-900 is bij Emirates plaats voor 312 passagiers in drie klassen. Dat zijn er net wat meer dan in de Boeing 777-200LR’s van het bedrijf (302 stoelen) en net wat minder dan in de 777-300ER’s (vanaf 324 stoelen).

1 reactie op “Emirates haalt eerste Airbus A350 in huis

  1. A350-1000 een interim noodoplossing ?…
    Dat Boeing helaas met heel wat problemen in haar maag zit is bekend en de strijd met Airbus lijkt nu voorlopig in het voordeel van Airbus te beslissen. Gelukkig heeft men na de nodige problemen, eerst wel dan niet dan weer wel onder andere gekozen voor de kleinste variant van de A350-900 en er zelfs 65 besteld. Maar men heeft ook de 777 X besteld de grotere en modernere versie van de Boeing 777-300. Net als de 737 MAX en de Dreamliner kampt men met de 777 X ook met problemen van allerlei aard. Men kan dan wachten tot men een ons weegt totdat de 777 X eindelijk in dienst komt bij Emirates, MAAR ook kiezen voor een tussenoplossing door, al dan niet tijdelijk, ook enkele A350-1000 toestellen te bestellen en het gat te vullen tussen de A350-900 en toekomstige Boeing 777 X toestellen. Jammer genoeg heeft Airbus nog geen besluit genomen om een verlengde versie van de A350-1000 te produceren en als A350- 2000 op de markt te brengen waar vaak over gesproken wordt en voor velen een prima oplossing kan zijn ter vervanging van de B777-300.
    De A350-1000 als semi-permanente oplossing om aan de vervoersvraag van Emirates te voldoen zou zo gek nog niet zijn lijkt mij en dat een vliegtuig type soms ook een tussenoplossing is, is zelfs bij de KLM geen onbekende want feitelijk is de A330 ceo ook een manier om de vervoersbehoeften van de KLM te voorzien zeker nu de A350-900 daadwerkelijk de vloot komt versterken. Want de Boeing 777-300 serie vliegt al lange tijd bij Emirates en hoe lang kan men bij deze maatschappij nog wachten totdat men met tromgeroffel het vlaggenschip de Boeing 777 X de gelederen kan binnenhalen, dat moet de toekomst uitwijzen als het Airbus concurrent Boeing lukt om alle problemen op te lossen en dat is een andere vraag of er moet een wonder gebeuren bij de Amerikanen en wonderen zijn de wereld nog niet uit. Voor de A350-900 is de fles champagne in ieder geval al bij Emirates ontkurkt nu de eerste van 65 bestelde vliegtuigen is binnengehaald…