![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/11/MC-21-1-230x144.jpg)
MOSKOU – Hebben Russische vliegtuigen als de Tu-214, MC-21-310 of SJ-100 exportkansen? “Ja”, hield Fyodor Borisov, hoofdexpert van het Russische Institute of Transport Economics and Transport Policy zijn gehoor voor tijdens de Russische Transport Week die vorige week in Moskou plaatsvond.
Export is volgens Borisov zelfs een van de fundamentele factoren voor succesvolle commercialisering van een veelbelovend vliegtuig als de Yakovlev MC-21-310, maar er zijn wel uitdagingen.
Oriëntatie op alleen de binnenlandse markt is volgens Borisov verkeerd, omdat het een zeer complex en zeer duur product is. Hij ziet dan ook exportkansen voor de MC-21-310 op basis van voorspellingen van Airbus die de komende twee decennia een marktvraag ziet naar 42.000 nieuwe vliegtuigen in de klasse met een enkel gangpad.
Komt het tot export, dan worden volgens Borisov die vliegtuigen niet geleverd aan ‘onvriendelijke landen’. Er zijn volgens hem echter voldoende andere landen die het wereldwijde Westen niet ondersteunen, maar toch nieuwe vliegtuigen nodig hebben. En die staten zouden benaderd moeten worden voor het aanbieden van de MC-21-310.
Hoewel de Irkutsk Aircraft Plant (IAZ) momenteel moderniseert en de productiecapaciteit fors uitbreidt, is dat volgens Borisov nog onvoldoende om aan export te kunnen denken. Er kunnen binnenkort jaarlijks tot 36 MC-21-310’s worden gebouwd.
Het uitgebreide programma voor de ontwikkeling van de Russische luchtvaartindustrie tot 31 december 2030 voorziet echter de productie van vijftig MC-21 vliegtuigen in 2027, en een jaar later zelfs 72. Om dergelijke volumes te kunnen garanderen, moet de productiecapaciteit echter nog verder worden uitgebreid door er een nieuwe fabriek bij te bouwen, denkt Borisov.
Daarnaast heeft de Russische burgerluchtvaart de komende tien jaar zelf behoefte aan een groot aantal nieuwe vliegtuigen omdat Airbussen en Boeings ‘onbruikbaar’ dreigen te worden. Zolang deze niet zijn vervangen, is het onmogelijk om aan exportleveringen te denken. Zelfs niet als er potentiële klanten zijn.
Ook moet de productiecapaciteit van PD-14-motoren in de fabriek in Perm aanzienlijk worden vergroot.
Bron: Ruaviation
Toelichting: De helft van de A320/A321neo-vliegtuigen die momenteel in Rusland worden gebruikt, is buiten dienst gesteld vanwege technische problemen. Van de in totaal 66 vliegtuigen worden er 34 aan de grond gehouden en mogelijk komen er twintig nooit meer in bedrijf, aldus de Russische krant Kommersant.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/11/Lufthansa-MC-21.webp)
Misschien worden reserve onderdelen via omwegen of via de zwarte handel wel verkregen beste Anton S, want een kat in nood maakt soms rare sprongen en regeert de creativiteit om maar te kunnen blijven vliegen…
Als er voor spare parts voor westerse toestellen mondiaal meerdere aanbieders zijn, zijn die er dan straks ook voor de onderdelen voor deze Russische toestellen, mocht Poetin eens de grenzen dicht doen?