![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/11/Electra-Aero-EL9-230x129.jpg)
FALLS CHURCH – De Amerikaanse nieuwkomer Electra Aero heeft deze week het ontwerp onthuld van het EL9 Ultra Short hybride-elektrische productievliegtuig. Het toestel gaat plaats bieden aan een piloot en negen passagiers.
Electra gaat nu de ontwikkelingsfase in, na een jaar lang met succes uitgevoerde vliegtesten met het EL2 Goldfinch-prototype met twee zitplaatsen.
De EL9 genereert veel lagere emissies en minder lawaai dan conventionele vliegtuigen. Het hybride-elektrische aandrijfsysteem zorgt daarbij voor een groter bereik dankzij het opladen van de batterij tijdens de vlucht, zonder dat er grondlaadstations nodig zijn.
De eerste vlucht met het productiemodel staat gepland voor 2025, met FAA Part 23 certificatie (inclusief IFR en Flight Into Known Icing condities) in 2029.
Gemikt wordt op een nuttige lading van 1.000 kg bij een vliegbereik van 330 nm (611 km) en een ferry bereik van 1.100 nm (2037 km) bij een kruissnelheid van 175 kts (324 km/h).
De EL9 krijgt een cockpit voor twee piloten, maar kan dankzij Electra’s Safe Single Pilot technologie en fly-by-wire besturing ook door een enkele piloot worden bestuurd.
Het hybride-elektrische voortstuwingssysteem van de EL9 met ‘geblazen lifttechnologie’ maakt volgens Electra Aero ultrakorte starts en landingen mogelijk in ruimtes ter grootte van een voetbalveld, vooralsnog het domein van helikopters en nieuwe eVTOL’s. Volgens de fabrikant kan dit tegen een derde van de kosten en met de verbeterde veiligheid en betrouwbaarheid van een vliegtuig met vaste vleugels.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/11/Electra-Picto-1024x658.jpg)