Commerciële luchtvaart
Foto: Shutterstock/Duc Huy Nguyen

ZUHAI – De Chinese vliegtuigfabrikant Commercial Aircraft Corp of China (COMAC) heeft tijdens de Airshow China 2024 een tweede grote order voor de C909 opgetekend.

Nadat maandag (11 november) Urumqi Airlines bij COMAC veertig C909’s bestelde, volgde dinsdag Colorful Guizhou Airlines met een order voor dertig van deze regionale verkeersvliegtuigen.

De GE CF34-10A aangedreven C909’s bieden plaats aan negentig passagiers en hebben een vliegbereik van 1.998 nm (3.700 km).

Het toestel stond tot deze week bekend als ARJ21-700, maar COMAC heeft de regional jet nu dezelfde familienaam geschonken als de C919 en C929.

1 reactie op “C909 in trek bij Chinese luchtvaartmaatschappijen

  1. Geluksgetal
    In China spelen getallen een belangrijke rol in het leven en heeft elk cijfer een betekenis. Dat men nu de ARJ21-700 de naam heeft gegeven van C909 is geen toeval net als de overige familienamen C919 en C929.
    Negen betekent in het Chinees “langdurig, levensduur en eeuwigheid” dus met andere woorden langdurig geluk, dus een geluksgetal net als het cijfer 8 ook een geluksgetal. Dat er nu twee negens voor dit van oorsprong iconische DC 9 – ook al weer een negen – heeft gegeven, hoopt men dat men nog heel lang geluk mag hebben ten aanzien van dit toestel, technisch als wat verkoop aantallen betreft.
    Feitelijk is de C909 een gemoderniseerde DC 9 op Chinese wijze aangepast aan de huidige technische inzichten. Terwijl de oer DC 9 waar ik persoonlijk zelfs mijn eerste vlucht met Alitalia in 1975 heb gemaakt vrijwel nergens meer operationeel als passagiers vliegtuig wordt gebruikt, kan men straks wel in deze gemoderniseerde Chinese versie nog mee vliegen. Het casco mag dan een “oud” Amerikaans ontwerp
    zijn, de rest kan met allerlei verbeteringen nog menige jaren goede diensten bewijzen en daarom is de naamsverandering een middel om deze in velerlei opzicht extra al dan niet symbolisch of uit bijgeloof te versterken. Dat wordt dus een reisje naar China boeken om met deze tweemotorige C909 die qua capaciteit net iets groter is dan de Fokker 28 mark 4000 te kunnen gaan vliegen. Oud worden en toch jong blijven op z’n Chinees wel te verstaan..!