General aviation
Foto: Daher.

SANDPOINT – Daher heeft een upgrade aangekondigd voor zijn Kodiak 100-vliegtuig door de integratie van de vijfbladige composietpropeller van Hartzell Propeller voor wateroperaties met Aerocet-drijvers. Met een diameter van 2,44 m heeft de composietschroef een bodemvrijheid van 50 cm wanneer een Kodiak 100 is uitgerust met drijvers.

Deze vijfbladige composietpropeller is op maat gemaakt voor gebruik op de Kodiak 100 en bevat de lichtgewicht Raptor-propellernaaftechnologie van Hartzell. De nieuwe vijfbladige versie is 6,5 kg is lichter dan de vierbladige metalen propeller en vermindert de startaanloop van de Kodiak 100 met zes procent.

Tot de belangrijkste kenmerken van de composiet propellerbladen behoren de duurzame nikkel-kobalt voorrand, een nikkel-erosiescherm ter bescherming tegen schade door vreemde voorwerpen, speciale verf voor verbeterde erosiebescherming en het gebruik van koolstofvezel van ‘ruimtevaartkwaliteit’.

De vijfbladige propeller is 6,6 dB stiller en draait bij 2.000 tpm voor een maximaal koppel (200 tpm langzamer dan de vierbladige metalen variant). Hierdoor valt het toestel ook ruim binnen de strenge 78 dB(A)-eis van de Europese luchtwaardigheidsautoriteit EASA.

De TBO (tijd tussen revisies) is 4.000 uur/zes jaar.