Autonome systemen

LAS VEGAS – De Federal Aviation Administration (FAA) heeft de regelgeving afgerond voor voertuigen uit de zogenoemde ‘advanced air mobility’ (AAM). Daarmee is de toezichthouder naar eigen zeggen voldoende voorbereid op een nieuwe generatie luchtvaarttuigen, zoals luchttaxi’s en vrachtdrones.

De presentatie van de ‘Special Federal Aviation Regulation (SFAR) for Integration of Powered-Lift’ vond plaats tijdens de zakenluchtvaartbeurs NBAA-BACE in Las Vegas. Veel ontwikkelaars van nieuwe verticaal stijgende en landende voertuigen werken aan een product voor zakelijk of persoonlijk vervoer.

Het is voor het eerst sinds de introductie van helikopters in de jaren veertig van de vorige eeuw dat er regelgeving nodig was voor een volledig nieuwe categorie burgerluchtvaartuigen. De regels gaan onder meer in op de opleidingscriteria voor piloten en instructeurs en op de operationele vereisten van de voertuigen, inclusief minimale veilige hoogten en minimaal zicht.

De regelgeving is volgens de FAA “het laatste stukje in de puzzel voor een veilige introductie van deze vliegtuigen op korte termijn”. De dienst voorziet mogelijkheden voor het gebruik van nieuwe luchtvaarttuigen voor het vervoer van passagiers in stedelijke gebieden en operaties over korte afstand, zoals luchtambulancediensten en vrachtoperaties. De FAA verwacht dat dankzij de opkomst van nieuwe technologie in de loop van de tijd ook kleinere gemeenschappen beter kunnen worden bediend.

Blauwdruk
Vorig jaar juni gaf het bureau een blauwdruk van de regelgeving voor ‘AAM’ vrij. Veel van de feedback die daarop werd gegeven is in het uiteindelijke pakket regels verwerkt, aldus de FAA. Een voorbeeld daarvan was het verzoek om in de opleiding ook de mogelijkheid te bieden aan leerlingpiloten om te vliegen in een toestel met enkele besturing. In de huidige regels is een dubbele besturing voor leerlingpiloot en instructeur vereist.

Een van de prominente commentatoren op de vorig jaar gepresenteerde opzet was de General Aviation Manufacturers Association (GAMA). De belangenorganisatie van producenten in de general aviation vroeg de FAA toen om haast te maken met de verwerking van de feedback en de invoering van de regels. Volgens FAA-bestuurder Mike Whitaker is dat gebeurd. “Het is in de federale regelgeving ongekend dat er zestien maanden na de presentatie van een voorstel al definitieve regels zijn.”

De Special Federal Aviation Regulation (SFAR) for Integration of Powered-Lift’ is tien jaar geldig. De FAA gebruikt die periode om te werken aan regelgeving voor de lange termijn.  

GAMA reageert op ‘VTOL-regels’ FAA en vraagt om haast