![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/10/558906-CitationCJ4Gen3Proto_Image1-a54a34-original-230x134.jpg)
LAS VEGAS – Moederbedrijf Textron Aviation heeft maandag (21 oktober) een eerste 1:47 uur durende vlucht uitgevoerd met de vernieuwde, FJ44-4A turbofan aangedreven Citation CJ4 Gen3.
De vlucht vond plaats aan de vooravond van de zakenluchtvaartbeurs NBAA-BACE 2024 die deze week in Las Vegas gehouden wordt en waar Textron drie vernieuwde modellen introduceerde van de Citation CJ3 Gen3, Citation CJ4 Gen3 en Citation M2 Gen3.
De drie zakenjetvarianten worden uitgerust met het Garmin Autoland-systeem, waarmee het vliegtuig in geval van nood zelfstandig op het dichtstbijzijnde geschikte vliegveld kan landen. Hiervoor is een Garmin Autothrottle functie nodig, die alle drie de modellen ook zullen krijgen.
De CJ4 Gen3 komt na certificatie als eerste model in 2026 op de markt, gevolgd door de CJ3 Gen3 en M2 Gen3 in 2027.
De CJ4 Gen3 krijgt als eerste Garmin’s nieuwe G3000 Prime avionica suite en zal naar verwachting een maximaal bereik krijgen van 2.165 nm ( 4.010 km) en een maximaal laadvermogen van 998 kilogram. Met ruimte voor maximaal elf passagiers en een bagagecapaciteit van 472 kg biedt het vliegtuig volgens Cessna “superieure prestaties en veelzijdigheid”.
De CJ4 Gen3 wordt uitgerust met lithium-ion batterijen voor verbeterde startprestaties en betrouwbaarheid bij koud weer, evenals winglets die hem onmiddellijk identificeren als een CJ4 Gen3. De ingenieurs van Textron Aviation hebben ook de cabine akoestiek verbeterd en de cockpitverlichting herzien in de nieuwe CJ4-generatie.
De nieuwe Garmin elektronica met de 3D SafeTaxi- en Runway Occupancy Awareness-functies helpen ook bij het taxiën op de grond op drukke luchthavens – een situatie waarin incidenten of zelfs ongelukken vaak voorkomen. De CJ4 Gen3 integreert realtime gegevens via het LinxUs-systeem, zodat cockpitpersoneel altijd op de hoogte is.
Inmiddels heeft Textron een eerste order opgetekende voor deze vernieuwde Citation variant.
Eigenaars van een M2 Gen2 en een CJ3 Gen2 krijgen de mogelijkheid om hun jets uit te rusten met het Garmin Emergency Autoland-systeem via een servicebulletin nadat het Gen3-vliegtuig is goedgekeurd. Achteraf inbouwen wordt ook deels mogelijk.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/10/558897-Supporting-Image-41fe6c-large-1729528948.png)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/10/CJ4-Gen3-1024x683.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/10/Cessna-Gen3-trio.jpg)