![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/09/schrik6-230x153.jpg)
VOLKEL – Vrijdagmiddag (27 september) heeft Defensie officieel afscheid genomen van de F-16. Dat gebeurde onder meer met een formatievlucht van vier toestellen boven Nederland en een begeleidende Belgische F-16 ‘fotokist’
De eerste van de 213 F-16’s die Nederland kocht, arriveerde 6 juni 1979 op Vliegbasis Leeuwarden. Meer dan 45 jaar bewees het jachtvliegtuig van Amerikaanse makelij zijn meerwaarde in binnen- en buitenland. In 1979 volgde de F-16 Fighting Falcon de F-104 Starfighter op, en later ook de NF-5. Inmiddels vervangt de F-35 de F-16.
Tegenwoordig huisvesten alleen vliegbases Leeuwarden en Volkel gevechtsvliegtuigen. Dat is nu de F-35, maar vóór deze toestellen hun intrede deden, ook F-16’s. Die waren overigens ook gestationeerd op de vliegbases Eindhoven, Gilze-Rijen en Twenthe.
Verder waren Fighting Falcons van Nederland te vinden in de Amerikaanse staten Arizona (Tuscon) (1990-2007 en 2011-2022) en Illinois (Springfield) (2007-2010).
De F-16’s werden er gebruikt voor de opleiding tot jachtvlieger.
De F-16 heeft zijn meerwaarde bewezen in binnen- en buitenland. In Nederland stonden twee van deze toestellen bijvoorbeeld talloze keren paraat voor de bewaking van het luchtruim van België, Nederland en Luxemburg. Deze zogenoemde Quick Reaction Alert moest ook herhaaldelijk in actie komen omdat Russische bommenwerpers het Nederlands luchtruim naderden of binnenvlogen. Ook werden ze ingezet voor dijkbewaking. Hierbij brachten F-16’s met infrarood-apparatuur in kaart of dijken met water waren verzadigd en daardoor verzwakt.
Het ging niet altijd goed. Op 10 maart 1980 stort de eerste F-16 neer. Daarna volgen er nog 44 ongelukken met dit type jachtvliegtuig. Sommige machines waren nog op te knappen, maar 36 bleken total loss. In totaal verloor de luchtmacht bij de 45 ongelukken en crashes vijftien F-16-vliegers. Het laatste toestel schreef de luchtmacht 21 september 2006 af. Sindsdien ging het op dat gebied goed. Vliegers keerden veilig van hun oefenvluchten en missies terug.
Bron en foto’s: Ministerie van Defensie.
Lees ook het oktobernummer van Piloot en Vliegtuig voor een uitgebreid artikel over de ‘carrière’ van de F-16 bij de Koninklijke Luchtmacht. We spraken hiervoor met Luitenant-generaal en Commandant Luchtstrijdkrachten André Steur, zelf voormalig F-16-vlieger.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/09/schrik9-1024x683.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/09/schrik11-1024x683.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/09/schrik10-1024x683.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/09/schrik5-1024x683.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/09/schrik3-1024x683.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/09/schrik2-1024x683.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/09/schrik1-1024x683.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/09/de-f-35-neemt-de-taken-van-de-f-16-voor-nu-over-1024x683.jpg)