![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/09/Airbus-A330-300-IAI-230x153.jpg)
TEL AVIV – Israel Aerospace Industries (IAI) is na de afronding van de Final Design Review (FDR) begonnen met de voorbereidingen voor de ombouw van een eerste Airbus A330-300 van passagiers- naar Bedek Special Freighter (BDSF) vrachtvliegtuig.
Om deze ombouw te kunnen realiseren moest het bedrijf twee toeleveringsketens opzetten “om de stabiliteit en consistentie van de productie voor de widebody te garanderen”. Op deze manier hoopt IAI tussen 2025 en 2028 dertig Airbus A330-300’s te kunnen ombouwen voor Avolon. De leasemaatschappij tekende in 2021 een deal met IAI voor de conversie van deze dertig vliegtuigen.
De mijlpaal voor het A330-300-ombouwprogramma komt op het moment dat IAI’s allereerste Boeing 777-300ER (Big Twin)-conversie naar verwachting de komende maanden zal worden gecertificeerd.
IAI’s concurrent Elbe Flugzeugwerke (EFW) heeft op twee conversielijnen al meer dan twintig A330-300P2F’s omgebouwd, waarvan het merendeel is geleverd. Een A330-200P2F kan een bruto laadvermogen tot 61 ton vervoeren over ruim 7.700 km, terwijl de grotere A330-300P2F met 63 ton zelfs nog wat meer kan torsen, over vergelijkbare afstand.