![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/09/Heaert-X1-230x173.jpg)
GÖTEBURG – Heart Aerospace, de Zweedse fabrikant van hybride-elektrische vliegtuigen, heeft donderdag (12 september) het eerste full-scale prototype van de hybride-elektrische ES-30 onthuld. Het viermotorige toestel, de Heart Experimental 1 (Heart X1), zal dienen als platform voor tests en ontwikkeling van Heart’s ES-30.
In eerste instantie zal deze HX-1 met een spanwijdte van 32 m worden gebruikt voor testen op de grond, met de nadruk op laadoperaties, taxiën en turnaround-procedures. De eerste volledig elektrische eerste vlucht staat gepland voor het tweede kwartaal van 2025. Ter voorbereiding op deze vlucht zal Heart de komende maanden kritieke systemen testen door hardwaretests uit te voeren, zowel op als buiten het vliegtuig.
De volgende stap in de ontwikkeling van de ES-30 is de bouw van een preproductie prototype, de Heart X2, die de ontwerp- en productiemethoden verder zal ontwikkelen op basis van de lessen die zijn geleerd van de Heart X1. De Heart X2 staat gepland voor een hybride-elektrische vlucht in 2026. Met dat toestel wil Heart het Independent Hybrid-voortstuwingssysteem demonstreren.
Grondondersteuningsprocedures
Heart voltooide recent in samenwerking met luchtvaartmaatschappijen Braathens Regional Airlines, SAS en luchthavenexploitant Swedavia ook tests voor grondondersteuningsprocedures voor elektrische vliegtuigen. De tests werden uitgevoerd als onderdeel van het Zweedse onderzoeksproject ELISE, dat technologiebedrijven samenbrengt met luchtvaartmaatschappijen en luchthavens om de ontwikkeling van elektrische luchtvaartinfrastructuur in Zweden te bevorderen.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/09/heart-braathens-1024x768.jpg)
Patentaanvraag
Heart heeft gelijktijdig twee EU-ontwerpaanvragen en één patentaanvraag ingediend voor een nieuw ontwerp voor gondelintegratie die de vluchteigenschappen van de ES-30 “aanzienlijk verbetert”, waardoor het ook op kortere landingsbanen kan opereren.
In tegenstelling tot de meest voorkomende ontwerpen, waarbij de gondel onder de vleugel wordt geplaatst, is de oplossing van Heart gecentreerd op de vleugel en ontworpen voor het genereren van wervelingen bij een hoge invalshoek (de hoek tussen de vleugel en de tegemoetkomende luchtstroom), waardoor wordt voorkomen dat de gondel de prestaties van de vleugel aanzienlijk verslechtert.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/09/heaert-propeller-1024x750.png)
Subsidies
De ontwikkeling van de Heart X1 is deels gefinancierd door subsidies van het Zweedse innovatieagentschap Vinnova. Ook werd Heart Aerospace geselecteerd voor een subsidie van 4,1 miljoen dollar door het Fuelling Aviation’s Sustainable Transition (FAST)-programma van de Federal Aviation Administration (FAA) om het beheersysteem voor de hybride elektrische voortstuwing te ontwikkelen.
De ES-30 wordt een regionaal hybride elektrisch aangedreven vliegtuig voor de korte afstand met een standaard capaciteit van dertig passagiers, een elektrisch emissievrij bereik van 200 km en een hybride bereik van 400 km.