SEATTLE – Een turbopropvliegtuig van magniX en NASA is klaar om te worden voorzien van een elektromotor. De DHC-7 (Dash 7) werd woensdag (22 augustus) op de luchthaven van Seattle geëtaleerd, nadat het de afgelopen maanden weer in luchtwaardige staat werd teruggebracht.
De viermotorige Dash 7 van de Canadese regionale maatschappij Air Tindi was eigenlijk met pensioen, maar krijgt door het Electrified Powertrain Flight Demonstration Program (EPFD) van NASA een tweede leven.
In eerste instantie wordt een van de vier turbinemotoren van het vliegtuig vervangen door een magniX magni650-motor (884 pk). Na een uitgebreid testprogramma op de grond volgt waarschijnlijk in 2026 het testvluchtprogramma. In de tweede fase wordt een tweede elektromotor geïnstalleerd. De hybride-elektrische Dash 7 zal naar verwachting veertig procent zuiniger zijn dan de Dash 7 met reguliere turbinemotoren.
MagniX ontwikkelt de volledige elektrische aandrijflijn, inclusief batterijpakketten. Volgens het Amerikaanse bedrijf versnelt het EPFD-programma van NASA het moment van ingebruikname, “waarbij prioriteit wordt gegeven aan veiligheid en de hoogste prestatienormen”.