![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/02/ARC_Linx_P9_2-230x129.webp)
CRANFIELD – De Britse startup luchtvaartmaatschappij Ecojet heeft een voorlopig contract gesloten met het eveneens Britse ARC Aerosystems voor de levering van twintig RC Linx P9’s. Gelijktijdig werden dertig opties genomen.
De begin 2023 geïntroduceerde P9 wordt volgens Ecojet “het meest geavanceerde negenpersoons vliegtuig met verticale start- en landingsmogelijkheden van de wereld”.
De cabine krijgt een inhoud van 7,6 kubieke meter en kan met of zonder stoelen worden geconfigureerd. Er wordt een maximale kruissnelheid voorzien van 200 kts (370 km/h) bij een vliegbereik van 512 nm (948 km) op 13.000 ft (3.962 m).
Het toestel wordt ontworpen als een kosteneffectieve, koolstofarme oplossing met de flexibiliteit van een helikopter en de prestaties van een vliegtuig met vaste vleugels. De cabine verdubbelt ongeveer het laadvermogen vergeleken met eVTOL luchttaxi’s, wat betekent dat er meer passagiers en vracht mee kunnen worden vervoerd.
Volgens ARC komt de VTOL qua grootte overeen met de Leonardo AW109. De Linx heeft echter een minder complexe aandrijflijn die naar verluidt de totale onderhoudskosten zal verlagen. Het toestel krijgt turbopropmotoren die in de toekomst op duurzame luchtvaart brandstof (SAF) of zelfs op waterstof kunnen draaien.
Met de P9 kan een sprongstart en een no-roll-landing uitgevoerd worden zonder dat er een landingsbaan nodig is. Het type moet in 2028 in gebruik worden genomen.
Ecojet tekent voor groot aantal ZA-aandrijflijnen
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/02/cumulus-cloud-1-1024x512.webp)