Nieuws
Foto: Schiphol.

SCHIPHOL – Op Schiphol is de tweede fase van de proef met de elektrische zelfrijdende bussen van start gegaan. Tijdens deze fase test de luchthaven samen met KLM Cityhopper (KLC) en KLM Ground Services een vaste voorgeprogrammeerde route van en naar het platform. Crew van KLC die aankomt op Schiphol, kan gebruikmaken van de pendeldienst.

De bus haalt de komende weken een aantal keer per dag KLC-crew op van het A-platform. Hier staan vliegtuigen van Cityhopper geparkeerd voordat ze vertrekken van of nadat ze zijn aangekomen op Schiphol.

De zelfrijdende bus zet de vliegtuigcrewleden vervolgens af bij de terminal. Het voertuig is uitgerust met sensoren en speciale camera’s en maken gebruik van GPS-signalen om te lokaliseren. De bus heeft een 360 graden view doordat deze is uitgerust met LIDAR-technologie. Hiermee kan het voertuig op dertig meter afstand objecten detecteren en hierop anticiperen.

Eerder dit jaar heeft Schiphol al een proef met deze zelfrijdende bussen van leverancier Ohmio gedaan. Tijdens de eerste fase van de proef lag de focus op het testen van de technologie en het gebruikersgemak. Tijdens de nieuwe testfase is een nog complexere omgeving, het platform, de hoofdlocatie van de proef. Op en rond het platform gebeurt veel tegelijkertijd: van vliegtuigen die aankomen en vertrekken tot het afhandelingsproces en het vervoeren van crew van luchtvaartmaatschappijen.