Nieuws

PARIJS – Meerdere fabrikanten van eVTOL’s werken er al jaren naartoe: de introductie van de verticaal stijgende en landende elektrische voertuigen tijdens de komende Olympische Spelen in Parijs. Maar terwijl de Spelen al op 26 juli van start gaan, is zelfs de beperkte inzet van een enkele fabrikant nog onderwerp van discussie.

De Franse luchtvaartautoriteit DGAC en luchthavenexploitant Groupe ADP werkten met de fabrikanten samen om eVTOL-vervoer in en rond Parijs mogelijk te maken. Het streven was om vijf zogenoemde vertiports te gebruiken, onder meer in het centrum van Parijs en op de luchthavens Charles de Gaulle en Le Bourget. Deelnemende eVTOL-ontwikkelaars waren onder meer Volocopter, AutoFlight, Joby en Vertical Aerospace.

Sommige fabrikanten moesten zelf voortijdig afhaken omdat hun eVTOL nog niet zover is om al tijdens de Olympische Spelen beproefd te worden. Andere worden vooralsnog in Europa niet toegestaan. Uiteindelijk ontving alleen het Duitse Volocopter onlangs toestemming van de Franse overheid om gebruik te maken van een speciaal daarvoor aangelegde drijvende vertiport in de Seine. Volocopter mag daar tot 31 december van dit jaar proefvluchten uitvoeren. Daarvoor geldt wel dat het er slechts twee per uur zijn en dat ze alleen actief zijn tussen 08.00 uur en 17.00 uur.

Omdat de tweepersoons Volocity van Volocopter nog niet gecertificeerd is, mogen er nog geen betaalde diensten mee worden aangeboden. Volocopter mag er uitsluitende demonstratievluchten mee uitvoeren. En zelfs dat zit er mogelijk nog niet in. De gemeenteraad van Parijs is een rechtszaak begonnen om de inzet van eVTOL’s tegen te gaan. Volgens de raad zijn de toestellen mogelijk te lawaaiig en verbruiken ze onnodig veel elektriciteit.   

Ook AutoFlight actief tijdens Olympische Spelen 2024
Parijs opent Europa’s eerste ‘vertiport’