![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/07/ERC-eVTOL-3-230x173.webp)
OTTOBRUN – De Duitse start-up ERC-System is van plan een eVTOL te ontwikkelen dat speciaal is ontworpen voor medische noodvluchten. Het bedrijf lanceerde zijn ‘Charlie’ woensdag (3 juli) tijdens een evenement in München.
Het Charlie-model zal een laadvermogen hebben van 450 kg, volgens ERC voldoende om een piloot, een arts en een patiënt te vervoeren, evenals medische apparatuur. Het vliegtuig, met een vaste vleugel en een dubbele, zal naar verwachting een bereik hebben van 103 nm (190 km) en een snelheid bereiken van maximaal 180 km/h.
Zes rotoren voor verticale lift worden geïnstalleerd op een balk die de vleugels met de staart verbinden. Een paar naar voren gerichte propellers voor kruisvluchten bevinden zich op de vleugel, 2,3 m boven de grond.
Charlie krijgt een cabinevolume van 5,3 kubieke meter, wat volgens ERC voldoende ruimte zal bieden voor artsen om patiënten tijdens een vluchten te behandelen. De achterdeur krijgt afmetingen van 1,4 x 1,4 m om gemakkelijk toegang te bieden aan ondersteunend personeel.
Volgens ERC zijn er tegen 2035 in Europa meer dan drieduizend medische eVTOL-vliegtuigen nodig voor vluchten tussen ziekenhuizen. Die zouden met een vluchtprijs van 8 euro per minuut beduidend goedkoper zijn dan een helikopter, die minimaal 23 euro per gevlogen minuut kost.
Het programma wordt ondersteund door DRF Luftrettung, een van de grootste luchtreddingsdiensten in Europa, via zijn eResCopter-project. De regionale gezondheidszorgdienst Unterallgäu-Memmingen in Beieren werkt eveneens samen met ERC.
ERC-System toonde in München de Romeo-technologiedemonstrator voor zijn geplande ‘Charlie’ eVTOL-vliegtuig. Het bedrijf streeft ernaar om na een eerste vlucht in 2029 tegen 2032 elk jaar 250 exemplaren in Duitsland te produceren.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/07/erc_evtol_1.jpg)