Nieuws
Foto: Amsterdam Airport Schiphol.

SCHIPHOL – Er komt geen parallelle Kaagbaan op Schiphol. Al meer dan twintig jaar is daarvoor grond gereserveerd, maar volgens Schiphol is sinds maandag (1 juli) de reservering van de grond hiervoor definitief opgeheven.

Schiphol verwelkomende vorig jaar naar eigen zeggen het besluit van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat (IenW) om de reservering van een parallelle Kaagbaan op te heffen. Schiphol had dit zelf ook al aangekondigd in haar 8-puntenplan om de luchtvaart stiller, schoner en beter te maken. Sindsdien heeft er een consultatie plaatsgevonden om betrokkenen de kans te geven om op dit besluit van het ministerie van IenW te reageren. Omdat er hieruit geen nieuwe argumenten zijn ingebracht, is het besluit aan het parlement voorgelegd. Maandag is hiermee de reservering definitief opgeheven. De luchthaven noemt dat ‘positief voor omwonenden’. 

Onderzoek uit 2019 toonde al aan dat een tweede Kaagbaan de hinder niet doet afnemen, maar slechts verplaatst. Daarnaast vindt Schiphol een extra baan ongewenst. Schiphol vroeg de Rijksoverheid derhalve om deze ruimtelijke reservering op te heffen.  

Naast dat Schiphol geen extra start- en landingsbaan wil, bestaat het 8-puntenplan van de luchthaven uit het weren van privéjets, een nachtsluiting, het weren van de meest lawaaiige toestellen en het investeren van maximaal 10 miljoen euro per jaar tot 2030 in een Omgevingsfonds.  Naar verwachting is het Omgevingsfonds in 2025 actief.