![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/05/Cessna-Ascend-230x173.jpg)
WICHITA – Cessna heeft donderdag (13 juni) met het tweede prototype van de nieuwe ‘mid size’ Citation Ascend een eerste 1:24 uur durende testvlucht uitgevoerd. Daarbij werd op FL135 (ruim 4.100 m) een snelheid van 308 kts (670 km/h) opgetekend.
Met het eerste prototype van de in mei 2023 geïntroduceerde Citation Ascend is inmiddels meer dan vierhonderd uur gevlogen en zijn meerdere certificatietests uitgevoerd. De fabrikant verwacht dat het toestel in 2025 op de markt zal komen.
In het ontwerp van de nieuwe zakenjet is de input verwerkt van piloten, technici en passagiers. Het toestel borduurt daarbij voort op de succesvolle 560XL-serie waarvan er sinds de introductie van de Citation Excel in 1994 meer dan duizend zijn verkocht. De zakenjet evolueerde in 2004 tot XLS, gevolgd door een upgrade in 2008 tot de nog steeds leverbare XLS+.
De van deze XLS+ afgeleide Ascend heeft nieuwe wingtips en een Garmin G5000-cockpit met onder meer Synthetic Vision, een Cockpit voice en data satelliet transceiver. Vergeleken met de XLS+ zijn ook de zijramen van de cockpit groter en is er nu sprake van een vlakke cabinevloer.
In de cabine met elektrisch verstelbare stoelen kunnen maximaal twaalf passagier mee. Er worden vijftien procent grotere ramen voorzien waarbij klanten kunnen kiezen uit een cabinehoogte van 1,52 of 1,73 m, bij een lengte van en breedte van respectievelijk 5,64 en 1,68 m. Om de passagiers een stille vlucht te garanderen, krijgt de Ascend hetzelfde geluidsisolerende systeem dat Cessna ook in de Citation Latitude inbouwt. Standaard zijn negentien USB-aansluitingen aanwezig in de cockpit en de cabine.
Het toestel gaat leeg 5.947 kg wegen bij een MTOW van 9.299 kg. Gekozen is voor Pratt & Whitney Canada PW545D Full Authority Digital Engine Control (FADEC) turbofans met elk een vermogen van 18.74 kN. De Canadese luchtvaartautoriteiten hebben de nieuwe PW545D inmiddels gecertificeerd, zo maakte Pratt & Whitney in mei bekend.
De motoren zijn voorbereid op Sustainable Aviation Fuel (SAF) en maken een kruissnelheid mogelijk tot 441 kts (817 km/h) waarbij binnen dertig minuten naar FL450 (13.716 m) kan worden geklommen. Ook is een Honeywell RE100 [XL] Auxiliary Power Unit (APU) ingebouwd waardoor het vliegtuig minder afhankelijk wordt van luchthavenvoorzieningen.
De zakenjet krijgt met vier passagiers en twee piloten aan boord een vliegbereik van 1.900-2.100 nm (3.519-3.889 km). Aan de nieuwe jet hangt een prijskaartje van minimaal 16,75 miljoen dollar.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/05/484748-A2A-Glamour-Shot_v1_for-Comms-use-only-92eff5-original-1684357213.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/05/484744-Cockpit-high-res-displays-2cfc75-original-1684357210-1024x576.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/05/484743-ECO-Interior-b055a8-original-1684357210-1024x576.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/05/484742-Hangar-aircraft-glamour-shot-912d09-original-1684357210-1024x576.jpg)