MOSKOU – De Russische United Aircraft Corporation (UAC) neemt afscheid van de typeaanduiding SJ-100 en gaat een nieuwe naam koppelen aan de merknaam Yakovlev. Op deze manier wil UAC iedere verwijzing naar vliegtuigen met westerse onderdelen in de ban doen.
Het werk aan de ontwikkeling van het Russische regionale verkeersvliegtuig begon begin jaren 2000 bij Sukhoi Civil Aircraft in samenwerking met Boeing. Begin maart 2003 ondertekenden Sukhoi en Boeing in Seattle overeenkomsten voor de lange termijn. Specialisten van Boeing zouden Sukhoi helpen bij het ontwerp, de productie, certificering, marketing, verkoop en aftersales service van de Russian Regional Jet (RRJ) familie.
De typeaanduiding RRJ werd op 13 april 2001 wereldkundig gemaakt door de toenmalige Boeing-CEO Phil Condit. In 2006 werd de RRJ, op aandringen van Franse en Italiaanse deelnemers, omgedoopt tot SSJ100 en in juli 2007 presenteerde Sukhoi de officiële naam Sukhoi Superjet 100 (SSJ100-95) tijdens de Farnborough Airshow van dat jaar.
In februari 2020 werd Sukhoi Civil Aircraft, als gevolg van de oprichting van een nieuwe burgerluchtvaartdivisie, onderdeel van Irkut. Sukhoi verloor daarbij de status van een afzonderlijke juridische entiteit en werd ondergebracht bij Regional Aircraft, een tak van Irkut.
Halverwege de zomer van 2023 kreeg de Civiele Afdeling van UAC, vertegenwoordigd door Irkut met daarin ook de MC-21 en de SSJ New, de naam Yakovlev. De SSJ New krijgt dus een nieuwe Yakovlev-aanduiding om duidelijk te maken dat het om een volledig Russisch regionaal vliegtuig gaat.