KEULEN – Het Duitse bordbar design GmbH is er in geslaagd een deel van de GLARE huidbeplating te redden van Airbus A380 F-HPJF. Bijzonder is dat het hier gaat om een in Nederland ontwikkeld materiaal.
We zouden het bijna vergeten, maar in iedere A380 ziet 485 vierkante meter verwerkt van in Nederland ontwikkeld GLAss Reinforced Aluminium (GLARE) dat bestaat uit lagen van 0,3 – 0,4 mm dik aluminium afgewisseld met epoxy gebonden glasvezels (de blauwe huidcomponenten op de illustratie). Het materiaal werd ook bij de voorranden van de staartvleugels en de voorzijde van de staart gebruikt,
GLARE werd in 1987 ontwikkeld door het Nederlandse bedrijf Akzo Nobel na jaren van onderzoek en ontwikkeling. Een groot deel van de basis werd daarbij gelegd bij de Faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de Technische Universiteit Delft. Daar verzilverden onder leiding van Prof. ir. Boud Vogelesang onderzoekers de kennis van vezelmetaallaminaten (Fiber Metal Laminates-FML’s) met verschillende patenten.
Vanaf 2007 werd GLARE op grote schaal toegepast toen de A380 met commerciële vluchten begon. Omdat in elke A380 485 vierkante meter GLARE werd aangebracht, resulteerde dit in aanzienlijke gewichtsbesparing. Wat op zijn beurt bijdroeg aan de operationele efficiëntie van het vliegtuig. Omdat Airbus de productie van de A380 in 2021 staakte, is de toekomst van dit in Nederland ontwikkelde materiaal onzeker.
De A380 (MSN 64) werd in juni 2011 als F-HPJF aan Air France geleverd en in 2022 in Teruel ontmanteld. Een deel daarvan is nu als Glare Air France A380 Aviationtag Edition in een gelimiteerde oplage verkrijgbaar in de Aviationtag/Aircraft Skin Tag Collection.
Zonde van zo een prachtig en nog vliegbaar vliegtuig