![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2024/05/airbus-racer-230x129.jpg)
MARIGNANE – Airbus Helicopters heeft tijdens de tweede testvlucht met de Racer-demonstrator een snelheid aangetikt van 165 kts (305 km/h). De vlucht duurde ongeveer 55 minuten. De eerste vlucht van plaats op 25 april. Het toestel vloog toen ongeveer dertig minuten vanaf de fabriekslocatie in Marignane, bij Marseille.
De derde vlucht duurde een uur en 40 minuten. Daarbij werden met handmatige besturing bij een snelheid van 150 kts (278 km/h) hellinghoeken van 45 graden gemaakt bij een belasting van 2G.
Tijdens de eerste vier vluchten heeft de Racer hoverstarts uitgevoerd en vervolgens beide pusher props gebruikt om voorwaartse snelheid te verkrijgen. De volgende stap voor het testteam draait om het opvoeren van de snelheid, met als doel de beoogde 200 kts (370 km/h) aan te tikken.
De snelle helikopter wordt ontwikkeld in het kader van het European Research Clean Sky 2-project. Daarbij wordt gemikt op twintig procent minder brandstofverbruik in vergelijking met helikopters van vergelijkbare grootte.
Een bocht met 45° helling en 2G kan niet. Dan maak je een klimmende bocht en eindig je met 90° helling, na 45° verdraaiing.
Hel zal zijn: 1.41G belasting bij 45° helling òf 2G belasting bij 60° helling.
Formule: 1/COS(Fi)
Fi is de hellingshoek.
Aan Johan
Klopt, 10,4km/u meer
Diezelfde techniek later voor waterstof aangedreven heli.
Snelheid aangepast
200kts is ietsje boven 360km per uur
Klopt. 200 knopen is 370 km/uur.
200kts is niet 470km/u